
![]()
|
فرآیندی کردن اطلاعات شامل فعالیت های شناختی متعددی است که همه آنها زمان می برد. بچه ها باید زمانهایی داشته باشند تا بدون مزاحمت اطلاعات را فرآیند کنند، به چیزهایی که گفته شده، مشاهده و یا انجام شده فکر کنند و جوابهای شخصی خودشان را مورد ملاحظه قرار بدهند.
" وقت صبر " به عنوان یک متغیر آموزشی توسط ماری بادراد (1972) ابداع شده است. او دریافت که زمانهایی به نام " وقت صبر " در کلاس های معمولی وجود دارند که به ندرت بیشتر از 5/1 ثانیه طول می کشند و در واقع دوره های سکوتی هستند که بعد از سؤال معلم یا جواب دانش آموزان پدید می آید. او کشف کرد که اگر این سکوت لااقل 3 ثانیه طول بکشد، اتفاقات مثبتی در رفتار و منش دانش آموزان و معلمان به وجود می آید. برای رسیدن به این مزایا معلمان باید پس از سؤال خود یا کامل شدن جواب بچه ها 3 ثانیه یا بیشتر در سکوت صبر کنند.
برای مرور فصل اول کتاب هشتم سوالات زیر را جواب دهید.
چهار قانون جمع اعداد صحیح را با مثال بنویسید.
بردار را تعریف وروش رسم را توضیح دهید.
ضرب وتقسیم اعداد صحیح را بنویسید.
اعداد گویا را تعریف وقوانین ضرب وتقسیم وجمع وتفریق را توضیح دهید.
نمونه سوال فصل اول کلاس هفتم
-با 40 درصد پولی 15 دفتر 1200 تومانی و3 کتاب 2000 تومانی و8 خودکار 500 تومانی خریده ایم .الف) کل پول را حساب کنید.
ب)چقدر باقی می ماند؟
--حاصل جمع سه عدد 16 وحاصلضرب 120 شده است .حاصل جمع عددبزرگ وکوچک را بدست آورید.
تعدادی برگه داریم اگر 8برابر این برگه ها با 12 برگه دیگر میشود84 برگه .چند برگه داریم؟
چند ضلعی ها به دو دسته اصلی ساده و خود متقاطع(پیچیده) تقسیم می شوند.
چند ضلعی محدب (convex) : چند ضلعی که از هر دو نقطه دلخواه درون آن پاره خطی به هم وصل کنیم ، آن پاره خط از داخل چند ضلعی عبورمی کند. یا به عبارت دیگر چند ضلعی که هیچ یک از زاویه های آن بیشتر از 180 درجه نباشد.
چند ضلعی مقعر (concave) : به چند ضلعی های غیر محدب ساده چند ضلعی مقعر می گویند یا به عبارت دیگر چند ضلعی های ساده ای که زاویه بیش از 180 درجه داشته باشند مقعر گفته می شود.
ویدیو های آموزشی 9 فصل از ریاضی هشتم به صورت تفکیک شده (فصل به فصل) که توسط رضا بوعذار دبیر ریاضی ناحیه 4 اهواز و خانم وفا مجیدی دبیر ریاضی آبادان آماده شده است . جهت استفاده همکاران محترم آماده دریافت می باشد .
این ویدیو های آموزشی که در برگیرنده برخی از فعالیت ها / تمرین و کار در کلاس های ریاضی هشتم می باشد بر اساس آخرین تغییرات اعمال شده در کتاب ریاضی هشتم ساخته شده است .
انتشارات «گامی تا فرزانگان» برای ریاضی پایه های هفتم و هشتم، کتاب های زیر را در دست انتشار دارد:
1. آموزش کامل ریاضی هفتم
مؤلفین: محمدابراهیم امینی، ابوطالب تاسا، فاطمه زکی زاده، مژگان سروری، فاطمه نصیری
ویرایش: هاجر شمسی دیلمی، زهره اسلامی مهدی آباد
هر فصل از این کتاب، دو بخش اصلی داره:
عددهایی مثل 2یا 5 را در نظر بگیرید.وقتی 2راسمتراست هر عدد دیگر قرار دهیدٰ عدد حاصل بر 2 بخش پذیر می شود.همین طور عدد5 ٰ.
مثال: 5را سمت راست عدد 137قرار می دهیم حاصل 1375می شود که بر 5 بخش پذیر می باشد.
اعدادی مانند 2و5 را قشنگ می نامیم.
کار بردی از اعداد قشنگ:
برای شناخت کسرهای تحقیقی ویا متناوب ساده ویا متناوب مرکب از این اعداد استفاده می شود.
یعنی اگر مخرج کسر فقط عددی قشنگ باشد.ان کسر یک کسر تحقیقی است.اگر در تجزیه مخرج کسر عامل قشنگ وغیر قشنگ باشد کسر متناوب مرکب است.ولی اگر در مخرج کسر عامل قشنگ نباشد کسر متناوب ساده است.
دکتر یحیی تابش استاد دانشگاه صنعتی شریف جایزه "پال اردیش" سال ۲۰۱۰ را که هر دو سال یکبار به یک تا سه شخصیت که نقش مهمی در ایجاد چالشهای ریاضی در سطح ملی یا بینالمللی دارند اعطا میشود ، دریافت کرد.
در اجلاس مجمع عمومی اتحادیه جهانی مسابقات ریاضی ملی (WFNMC) ، دکتر یحیی تابش عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و رئیس مرکز محاسبات دانشگاه، به عنوان برنده جایزه پال اردیش در سال ۲۰۱۰ معرفی شد .
یحیی تابش در ربع قرن اخیر نقش موثری در گسترش المپیادهای ریاضی و رایانه ، تشکیل خانههای ریاضیات در کشور و برنامهریزی دروس ریاضی و رایانه در سطوح مختلف داشته است و کوششهای او در سطح بینالمللی شناخته شده است .
جایزه "پال اردیش" هر دو سال یکبار به یک تا سه شخصیت که نقش مهمی در ایجاد چالشهای ریاضی در سطح ملی یا بینالمللی داشتهاند اهدا میشود . این جایزه به نام پال اردیش از ریاضیدانان معروف قرن بیستم نامگذاری شده است . اردیش (۱۹۹۶-۱۹۱۳) به عنوان بزرگترین طراح مسایل ریاضی قرن بیستم در سطوح مختلف معروف است .
گروهی از دانشمندان آمریکایی مدل ریاضی جدیدی را توسعه داده اند که براساس آن جهان حاصل متلاشی شدن یک جهان دیگر است. فیزیکدانان موسسه فیزیک و هندسه جاذبه ایالت پن در آمریکا ، براساس این مدل جدید ریاضی نشان داده اند که منشاء هستی بیشتر از آنکه شبیه به یک انفجار بزرگ باشد، به پرش بزرگ شبیه است. این فیزیکدانان اذعان کرده اند که تئوری "انفجار بزرگ" که برپایه تئوری نسبیت انیشتن است، مدل بهتری برای توضیح درباره منشاء هستی است. این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله "نیچر فیزیک" منتشر کرده اند، با استفاده از مدل "حلقه گرانش کوانتوم" که یک ماشین زمان برپایه ریاضی است، به تئوری جدیدی دست یافتند که ترکیبی از جاذبه عمومی و فیزیک کوانتوم است. این دانشمندان در حقیقت به جای تئوری "انفجار بزرگ"، تئوری "پرش بزرگ" را پیشنهاد کرده اند-
می خواهیم اشارهای به نقش زاویه درخلقت بدن و فعالیت های جسمانی انسان داشته باشیم.
آیا فکر می کنید تشکیل زاویه های گوناگون اجزای بدن تصادفی و برحسب اتفاق است؟
به مثال های زیر توجه کنید:
- استخوان کتف بدن به صورت مثلثی است که یک زاویه ی حدود 30 درجه، یک زاویه ی حدود 60 درجه و زاویه ی دیگر آن حدود 90 درجه است.
- استخوان کشکک زانو زاویه های حدود 60 درجه دارد.
- روده ی بزرگ در ناحیه ی شکم به صورت مربع و با زاویه های 90 درجه قرار گرفته است.
- قلب در ناحیه ی چپ سینه با زاویه های حدود 30 درجه و 60 درجه به طرف پایین نسبت به خط وسط بدن قرار گرفته است.
- قلب درناحیه ی چپ سینه با زاویه ی حدود 30 درجه و 60 درجه به طرف پایین نسبت به خط وسط بدن قرار گرفته است.
- سر استخوان ران با زاویه ی 45 درجه به لگن وصل می شود.
- دنده ها با زاویه ی حدود 30 درجه نسبت به خط عرضی بالاتنه به مهره ها وصل می شوند.
- نای با زاویه ی حدود 30 درجه نسبت به خط وسط بدن وارد شش ها می شود.
- مری به معده تحت زاویه ی 90 درجه متصل شده است.
در بررسی دقیق موارد یاد شده درمی یابیم که در خلقت انسان خداوند متعال اجزای گوناگون بدن را درموقعیت و زاویه های خاص نسبت به یکدیگر قرار داده است. افزایش استحکام استخوانبندی، تعادل حرکتی، افزایش قدرت (مانند عملکرد اهرم ها) حرکت سریع تر اعضا و اندام ها، ارتباط بهتر اعضا، تسهیل در انتقال مواد و انعطاف پذیری، از جمله مواردی هستند که نشان حکمت و تدبیر پروردگار در خلقت انسان دارد.
از میان کوچه های خستگی می گریزم در پناه مدرسه
باز می بینم ز شوق بچه ها اشتیاقی در نگاه مدرسه
زنگ تفریح و هیاهوی نشاط خنده های قاه قاه مدرسه
از سرود صبحگاه مدرسه باز بوی باغ را خواهم شنید
روز اول لاله ای خواهم کشید سرخ بر تخته سیاه مدرسه
ر بار می گویند : آقا به این کارنامه زیاد توجه نکنید.این دفعه خیلی خوب خونده بودم …اصلاً همه درس هارو برای ۱۰۰ رفته بودم .نمی دونم چرا اینجوری شد…
اما چرا این اتفاق می افتد؟مگر به غیر از درس خواندن و تست زدن چه باید کرد؟چرا بعد از چند هفته زحمت و تلاش نمی توان آزمون نتیجه خوبی گرفت؟
اگر فرض را بر این بگذاریم که داوطلب همه منابع درسی را با تمرکز و به طور عمیق مطالعه کرده باشد،باید ببینیم چه طور تست زده که در خانه نتیجه بخش بوده ولی در آزمون …
وقتی از داوطلبان می پرسیدم که چه طور تست میزننید ، میگویند : زیاد ! وقتی درس را تمام میکنم می روم سر وقت تست ها. هر چی تست که توی کتاب ها هست می زنم. یک دفعه می بینی ۱۵۰،۳۰۰ تا تست میزنم . چهار پنج تاش هم بیشتر غلط نیست، که حدوداَ می شه ۹۷ % خوبه دیگه ، نه ؟
با هم مشکلات و معایب این روش را بررسی می کنیم .مثلاَ من شما هستم و می خواهم تست های درس ریاضی ] بین بیشتر رشته ها مشترک است و مثال بدی نیست [ را بزنم. درس را یک ساعت قبل شروع کرده و مطالعه نموده ام و حالا رسیده ام سروقت تست هایش: تست اول: چقدر مشکل است توی درس از این خبرها نبود ، اوه دو دقیقه وقت گرفت عیب ندارد جواب این یکی را نگاه می کنم … آهان جای این دوتا رو اشتباه گرفته بودم ، فهمیدم.
مشکل ما در فهم زندگی ست...
لذت بردن را یادمان ندادند!
همیشه در انتظار به پایان رسیدن روز هایی هستیم که بهترین روزهای زندگیمان را تشکیل می دهند... مدرسه...دانشگاه...کار...
حتی در سفر همواره به مقصد می اندیشیم , بدون لذت از مسیر!!
غافل از اینکه زندگی همان لحظاتی بود که می خواستیم بگذرند...
انگار حتما باید آسمان به زمین بیاید یا باید اتفاق خاصی بیفتد یا معجزه ای رخ دهد تا از زندگی لذت ببریم!!!
گاهی آنقدر در روزمرگی غرق می شویم که فراموشمان می شود ساده ترین داشته های ما شاید آرزوی فرد دیگری باشد...
عده ای از امر و نهی پدر کلافه می شوند و بعضی در آرزوی شنیدن صدای پدر...
عده ای از باب میل نبودن غذا به جان مادر غر می زنند و بعضی در حسرت صدا کردن نامش و شنیدن جواب...
همیشه شاکی هستیم انگار!
از گرما می نالیم
از سرما فرار می کنیم
در جمع از شلوغی کلافه می شویم
در خلوت از تنهایی بغض می کنیم
تمام هفته منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم
آخر هفته هم بی حوصلگی مان را گردن غروب جمعه می اندازیم!!
هی فــــلانی...
زنــــــدگی شاید همین باشد!
آغاز سال تحصیلی نو را که سرآغاز رویش و طراوت در بوستان عشق و محبت است به تمامی همکاران ارجمند و فرهیخته و دانش آموزان جویای دانش و معرفت تبریک می گوییم و از خداوند منان برای تمامی عزیزان توفیق روز افزون همراه با شکوفایی و سربلندی مسئلت داریم.
مکمل کلاس ریاضی
حدود 50،000 سال پیش مردم با شکار و جمع آوری غذا زندگی می گذراندند. آنان میوه ها، دانه ها و سبزی هایی را که به طور طبیعی می روییدند، جمع م یکردند و گهگاه برای یافتن گوشت به شکار می پرداختند. وقتی غذاهای طبیعی کم می شد، به مکانی دیگر کوچ می کردند تا به غذای بیش تری دست یابند. این روض بیش تر اوقات مناسب بود. اما معمولاً هوای بد، خشکسالی یا دیگر بلاها، باعث می شد که یافتن غذا چندان آسان نباشد.
با گذشت زمان معلوم شد که هسته ی میوه ها دور ریخته می شد، خود رشد می کنند و به درختان میوه تبدیل می شوند. بنابراین به جای دورریختن آن ها، دانه ها را کشت کردند و بدین ترتیب، کشاورزی آغاز شد. این به معنای آن بود که مردم قادر به کنترل محیط و منابع غذای خود شده اند. با پیشرفت روش های کشاورزی، مهارت هایی که امروز آن ها را به عنوان پایه ی ریاضی می شناسیم، مانند شمارش، اندازه گیری، طراحی و توضیح هم پیشرفت کرد.
چهار بودن، پنج بودن و ..هلو را می توان با اشاره به هلوها و نمایش چهار انگشت و اشاره به یک بز، نشان داد به تدریج مردم فهمیدند که اعداد، چیزهایی خاص هستند. 5هلو، 5بز و 5 دانه ی جو، همه در یک چیز مشترک بودند، پنج بودن کلمه ی «پنج» را می توان برای توصیف هر گروه پنج تایی به کار برد.
در کشور ((زدستان)) به قیمت اصلی یک پالتو 120 زد است..هنگام حراج قیمت این پالتو به 84 زد کاهش می یابد.قیمت این پالتو چند درصد کاهش یافته است?
عکاسی آماتور در اندونزی موفق به ثبت عکسی دیدنی از یک حشره در اندونزی شده است: حشرهای در حال دوچرخه سواری!
«اکو سوپارمن» عکاس 23 ساله آماتور در حین عکاسی از حیات وحش اندونزی متوجه پرش حشرهای با نام «مانتیس» بر روی گیاهی شد که برگهای مدور آن ظاهری دوچرخه مانند به آن بخشیده بودند، به شکلی که گویی این حشره در حال دوچرخه سواری است.
این گیاه پیش از این نیز توجه عکاس را به خود جلب کرده بود با این همه شانس نیز با او یاری کرد و حشره سبز رنگ با پرش خود بر روی گیاه سوژهای جالب توجه را برای عکاسی به وجود آورد.
نحوه قرار گیری حشره بر روی گیاه به شکلی است که گویی حشره فرمانهای یک دوچرخه را با دستهای بالایی خود گرفته و در حال هدایت دوچرخهای از جنس برگ است.
فرومول تعیین جثه (بزرگ ، متوسط ، کوچک)
قد (به سانتی متر) خود را تقسیم بر اندازه ی دور مچ (سانتی متر) بکنید. نتیجه را با داده های زیر مقایسه کنید
مرد : بزرگتر یا مساوی ۱۰/۵(کوچک اندام) – ۹/۵ تا ۱۰/۵ (متوسط) – کمتر از ۹/۵ (بزرگ اندام)
زن : بیشتر از ۱۱ (کوچک اندام) – ۱۰ تا ۱۱ (متوسط) – کمتر از ۱۰ (بزرگ اندام)
پژوهشگران می گویند خوردن شکلات ریاضیات را تقویت می کند.
اگر در درس ریاضیات ضعیف هستید و نمره خوبی نگرفته اید قبل از شرکت در امتحان بعدی مقدار زیادی شکلات بخورید .
دریک تحقیق جدید نشان داده شده که خوردن شکلات می تواند توان مغز را در انجام تحلیل های ریاضیات بهبود ببخشد و همچنین میزان انرژی بدن را افزایش دهد .
محققان در این پژوهس در یافته اند شکلات و گروهی از مواد شیمیایی موسوم به پلی فنول هل حاوی ترکیبی به نام فلا وانول هستند که این ماده با افزایش جریان خون در مغز این تاثیرات تقویت کننده بر جای می گذارد .
این پژوهس از سوی محققاه دانشگاه نورتومبریا انجام گرفته است . یافته های این تحقیق نشان می دهد ، دانش آموزانی که قبل از امتحان ریاضی شکلات می خورند واقعا در امتحان خود موفق تر عمل می کنند و از مزیت تاثیر شکلات روی توان مغزی بهره مند می شوند .
مصرف شکلات برای انجام کارهایی که چالش ذهنی به دنبال دارد ، مفید است. پژوهشگران توصیه می کنند برای کارهایی که دچار مشکل می شوید ، شکلات بخورید تا به شما کمک کند .
نتایج تحقیقات نشان داد ، کسانی که شکلات داغ مصرف می کنند ، سریع تر و صحیح تر محاسبات ریاضی را انجام می دهند .
البته فراموش نشود که ریاضی، خودش قند و نبات است..شکلات است کلا!!
این سخنان تقدیم به تمامی ریاضی دانان بزرگ
سختی ریاضیات آدمی را پخته و بالنده می کند . ریاضیات هر چه سخت تر باشد ایستادگی بیشتری می خواهد به ناگاه آدمی را بارور وبرای در یافت بسیاری از مفاهیم راحت تر می کند.
زمانی ریاضی شیرین می گردد که در قالب مفاهیم ساده به کار برده شود و ریاضی به گونه ایی طنز بار به دیگران بیاموزیم.
ریاضی یعنی قدرت در تجزیه و تحلیل و خودنمایی در بربر علوم دیگر.
در هر مسئله ی ریاضی جواب آن نهفته است خوب دقت کنید.
بخش پذیری:
همیشه مجموع دوعدد متوالی که بر3بخش پذیر نیستند،بر3بخش پذیر است.
مثال:عدد 19 و20 اگر20+19=39 پس عدد 39بر سه بخش پذیر است.
این معادله ریاضی عبارت از: تو+ او - انرژی = انحلال عشق
یک ریاضیدان اسپانیایی معادله ای ریاضی را ارائه کرده است که به کمک آن می توان در خصوص دوام عشق توضیح داد. "خوزه مانوئل ری" از دپارتمان آنالیز اقتصادی دانشگاه مادرید این معادله ریاضی را ابداع کرده است.
به اعتقاد این ریاضیدان، برای درک دلایلی که بسیاری از زوجها را وادار به جدایی می کند و یا باعث می شود که از یک عشق ابدی بهره مند شوند به یک مدل ریاضی نیاز است.
این دانشمند، فرمول خود را "قانون دوم ترمودینامیک کاربردی برای واکنشهای احساسی" نامگذاری کرده و اظهار داشته است که یک اتحاد برای حفظ بقا به طور مداوم از انرژی تغذیه می کند و این معادله و مدل ریاضی می تواند به خوبی دینامیک موفقیت و عدم موفقیت عشق را توضیح دهد و به زوجین کمک کند که برای قلمرو احساسی خود نقطه متعادل را پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، به نقل از ساينس ديلي ورزش کردن به ويژه در کودکان سبب جلوگيري از بروز استرس ميشود.
استرس معمولا در اثر ترشح بيش از حد هورمون کورتيزول به وجود ميآيد و چنانچه کودک فعاليت ورزشي انجام بدهد سبب ميشود تا کمتر دچار استرس بشود و نيز به دليل بهبود عملکرد مغزي سبب ميشود تا در درسها موفقتر باشد به ويژه درس رياضي زيرا سبب ميشود تا مهارتهاي تجزيه و تحليل در او تقويت گردد.
گفتني است، کودکي که ورزش ميکند رشد بدني بهتري خواهد داشت و نسبت به ديگر همسالان خود کمتر بيمار شده و نيز ميتواند بهتر از مهارتهاي گفتاري خود استفاده کند و به ويژه با والدين خود راحتتر صحبت ميکند که اين موضوع سبب جلوگيري از بروز مشکلات عصبي به ويژه در دوران نوجواني براي او خواهد شد.
البته پزشکان توصيه ميکنند که فعاليتهاي ورزشي متناسب با سن و جنسيت کودک و نيز در نظر گرفتن تواناييهاي بدني و روحي او انتخاب شود تا او پيگير به ادامهي ورزش کردن باشد.
تکلیف زیاده از حد در ریاضی
مسأله دیگری که در شکست درس ریاضیات سهم عمده ای دارد ، تعیین تکلیف زیاد ، کسل کننده اغلب نامربوط است . تعیین تکلیف زیاده از حد اصولا" پدیده بعد از جنگ جهانی دوم است . معلمان شهر و مناطق حومه هر دو از والدین شکایت می کنند که معلم خوب را معلمی میدانند که تکلیف زیادتری بدهد . زیرا آنها معتقدند میزان یادگیری به طور مستقیم وابسته به مقدار تکلیفی است
که توسط معلم تعیین می شود و دانش آموز انجام می دهد . برخی والدین به اجبار درخواست تمرین بیشتر برای کودک خود دارند . درحالی که کودک از درک و انجام آن عاجز است . بچه هایی که تلاش می کنند تکلیف خود را انجام دهند اغلب یک اشتباه در انجام تکلیف دارند و گاهی ممکن است که یک جمله یا کلمه و یا عدد را غلط بنویسند و تکرار این نوشته ، در ذهنشان ملکه شود که تغییر آن در آینده مشکل خواهد بود .
وقتی دانش آموزان کلاسهای اول و دوم و سوم در خانه تمرین نمی کنند ، با
تقسیم زنجیر
مسافری می خواست چند روز در هتلی بماند.او پولی نداشت اما زنجیری قیمتی داشت .هتل دار موافقت کرد که به مسافر اتاق وغذا بدهد اما به شرط اینکه هر روز یکی از حلقه های زنجیر او را بگیرد .هتلدار گفته بود که در پایان روز اول یک حلقه ودر پایان روزدوم دو حلقه ودر پایان روز سوم سه حلقه همین طور تا آخرباید داشته باشد .زنجیر ۷ حلقه داشت .مسافر تنها با بریدن یکی از حلقه های زنجیر توانست پرداخت روزانه را همان طور که هتلدار خواسته بودانجام دهد .
آیا می توانید بگوییدمسافرکدام حلقه ی زنجیر را برید/؟
? معلمان خوب هدف دارند
شما نمی توانید به معنای کلی خوب باشید، بلکه باید در چیزی یا کاری خوب باشید. به عنوان معلم معنایش این است که بدانید دانش آموزانتان چه انتظاری دارند، و برای رسیدن به این انتظارات برنامه ریزی کنید، شما هم درباره آنچه در کلاستان رخ می دهد، بر پایه اهدافی که می خواهید به آنها برسید، انتظاراتی دارید. اگر می خواهید بچه ها را برای اشتغال آماده کنید، از آنها وقت شناسی و توجه خوب انتظار دارید. اگر در یک کلاس کنکور تدریس می کنید، به توضیح شکل تست و کمک به بهبود مهارتهای امتحان دادن بچه ها وقت می گذرانید و اگر می خواهید شاگردانتان در خواندن کتاب بهتر و جدی تر بشوند باید در کلاس وقتی برای خواندن و منابع و کتابهای لازم اختصاص بدهید.
? معلمان خوب منتظر موفقیت همه دانش آموزان هستند
این پارادوکس بزرگ تدریس است. اگر ما خودارزیابی مان را کاملاً بر پایه موفقیت شاگردانمان قرار بدهیم، حتماً ناامید خواهیم شد. در همه سطوح، به خصوص در آموزش بزرگسالان، فاکتورهای زیادی در زندگی دانش آموزان وجود دارد که نمی گذارد معلم موفقیت همه را تضمین کند. در عین حال، اگر ما با دیدگاهی جبری، دانش آموزانمان را به رفتار "دست من که نیست" واگذار کنیم، بچه ها بی تعهدی ما را حس می کنند و ناامید می شوند. ولی ما می توانیم با یک سوال ساده محیط شادی را درست کنیم: آیا من همه کارهایی را که می توانستم در این کلاس، در این زمان، برای رسیدن به نیازهای همه بچه ها، برای رسیدن به همه موفقیت ممکن انجام بدهم، انجام داده ام؟ تا وقتی می توانید بگویید "بله" ، شما محیط موفقیت را فراهم کرده اید.
با این كه امروزه در مقایسه با گذشته، بیشتر كارها با ماشین های مختلف انجام می گیرد، اما شكایت از خستگی افزایش یافته است.
دائماً جملاتی می شنویم با این مضمون: «وقتی از اداره به خانه می آیم گویی شیره جانم كشیده شده است» و یا «با وجود این كه به مقدار كافی خوابیده ام ولی صبح ها همیشه كسل و خسته ام» به طور كلی خستگی را به سه دسته تقسیم كرده اند.
ساخت اعداد با اعمال ریاضی
![]() تعدادی عدد را با شرایط داده شده بسازید. |
|
معمای ریاضی: ساخت اعداد با اعمال ریاضی |
|
آیا می توانید اعداد زیر را با شرایطی که عنوان شده بسازید؟ (می توانید از 4 عمل اصلی استفاده نمایید.)
عدد 23 را بسازید ← فقط با استفاده از عدد 2
عدد 34 را بسازید ← فقط با استفاده از عدد 3
عدد 56 را بسازید ← فقط با استفاده از عدد 5
عدد 100 را بسازید ← فقط با استفاده از عدد
|
![]()
|
|
ژ |
|
بهدنبال خبر مسرتبخش اعطای جایزه فیلدز به پروفسور مریم میرزاخانی از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، نشستی در این دانشگاه برگزار شد تا جایگاه علمی وی مورد بررسی قرار گیرد.
در این مراسم که با حضور رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده ریاضی و جمعی از استادان و همدورهایهای مریم میرزاخانی برگزار شد، دکتر بیژن ظهوری زنگنه از استادان دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف ضمن اعلام خبر ارتقای رتبه انجمن ریاضی ایران در سطح دنیا افزود: پس ازاعطای مدال فیلدز به این محقق ایرانی انجمن ریاضی ایران در رتبهبندی پنجگانه جهانی با یک رتبه ارتقا از رتبه سوم به چهارم رسید. به این ترتیب با ارتقای رتبه انجمن از این پس تعداد اعضای انجمن نیز افزایش پیدا میکند. کشورهای روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و چین در رتبه پنجم قرار دارند و این در حالی است که از این پس کشور ما در کنار کشورهای دیگر از جمله استرالیا و سوئیس در رتبه چهارم قرار میگیرد. ظهوریزنگنه با بیان این که نخستین شکوفههای ریاضی جدید در کشور ما از دوره دارالفنون آغاز میشود، گفت: آن زمان ما ایرانیها از ریاضی مدرن چیز زیادی نمیدانستیم تا این که چند معلم خارجی به ایران آمدند که به زبان خودشان مباحث ریاضی را تدریس میکردند. یک مترجم معمولی این مباحث را برای دانشآموزان ترجمه میکرد. سالها طول کشید تا از بین آنها افرادی مانند نجمالدوله توانستند در این رشته تجربه لازم را کسب کرده و بهعنوان معلم ریاضی فعالیت خود را آغاز کنند. نجمالدوله کتابهای متنوعی به زبان فارسی برای خرد و کلان نوشته بود و میتوان او را از بنیانگذاران آموزش ریاضی جدید در ایران دانست. نظامالدین غفاری از جمله افرادی است که در حوزه ریاضی در خارج از کشور تحصیل کرده بود. او نخستین ایرانی است که مقالهاش در مجلات خارجی چاپ شد. وی در ادامه با توجه به سیر پیشرفت و توسعه ریاضی در ایران افزود: نخستین هدف مطرح در حوزه ریاضی در دانشگاههای ایران به تربیت معلم محدود میشد. اساسا در آن زمان کارهای تحقیقاتی از برنامههای ما نبوده است. شکوفایی ریاضی براساس برنامههای مدرن و انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه ریاضی در دانشگاه شیراز به اوج رسید. دانشگاه صنعتی شریف سال 1350 نخستین دوره کارشناسی ارشد ریاضی را در کشور راهاندازی کرد. چون آن زمان در کشور دوره دکتری نداشتیم انجام کارهای تحقیقاتی در کشور نهادینه نشده بود و تحقیق بیشتر جنبه سرگرمی برای استادن را داشت. بعد از انقلاب دورههای دکتری در دانشگاههای کشور راهاندازی شد. پس از آن از نظر کمی در کارهای تحقیقاتی رشد خوبی را تجربه کردیم اما بتدریج چاپ مقاله به هدف تبدیل شد و کارهای تحقیقاتی که میتوانست از نظر کیفی مهم باشد به دست فراموشی سپرده شده است. بنابراین میتوان گفت در زمینه ریاضی در مقطع کارشناسی در مقایسه با دیگر کشورها شکاف عمیقی بین ما و آنچه در دنیا میگذرد، وجود ندارد. بخصوص این که در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویانی که در زمینه ریاضی قوی یا از المپیادیها هستند به انتخاب خودشان این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردهاند. استاد دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف ضمن تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات واقعی در این حوزه گفت: بیشترین شکاف بین علم ریاضی ایران و دنیا در مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد دیده میشود. معیار واقعی محک زدن علم ریاضی در کشور کنگره بینالمللی ریاضی است و بر این اساس باید دیدگاهها و زمینههایی که در کنگره بینالمللی ریاضی مطرح است را مورد توجه قرار دهیم. ریاضیدانان ایرانی در جایگاه جهانی رتبه خوبی دارند و این نشان میدهد در کشور ما یک بدنه قوی از ریاضیات وجود دارد و ما میتوانیم به این سمت و سو پیش رویم که افتخارات بیشتری را در سطح دنیا از آن خود سازیم. موفقیت پروفسور مریم میرزاخانی نشانه خوبی است که میتواند مسیر حرکت ما را برای رسیدن به این هدف تعیین کند. شبه علم پیامد سیاستگذاریهای غیرواقعی است ریاضیات دانش پایه است و در همه حوزههای مهندسی و حتی دیگر علوم ضرورت استفاده از دانش ریاضی بخوبی احساس میشود. به گفته دکتر رضا روستاآزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، وقتی تاریخ علمی کشور را ورق میزنیم، میبینیم که در بعضی دورهها در زمینه ریاضیات خوش درخشیدهایم و نقش دانشمندان برجسته کشور در رسیدن به این موفقیتها بیبدیل بوده است. موفقیت امروز مریم میرزاخانی و دریافت مدال فیلدز از سوی یک بانوی ایرانی به این معنی است میتوانیم فراتر از چشمانداز بیست ساله، افقهای دورتری را نیز در نظر بگیریم. وی ضمن ضرورت بهره مندی از یک نقشه راهبردی برای حرکت در مسیر توسعه علمیکشور گفت: متاسفانه در دورههای قبلی در ساختار آموزش عالی برنامه مشخصی برای حرکت در مسیر علم وجود نداشته است اما تدوین نقشه جامع علمیکشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به این معنی است که از این پس دانشگاهها میتوانند براساس یک برنامه منظم و حساب شده حرکت کنند. دکتر مرتضی فتوحی، رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست ضمن تاکید بر تاثیر مسیر کودکی و نوجوانی افراد در رسیدن به موفقیتهای امروز یادآور شد: نمیتوان در کشور فقط به داشتن افراد باهوش و مستعد بسنده کرد بلکه باید مهم تر از آن به ایجاد مقدمات مناسب برای شکوفایی و بالندگی این افراد توجه داشت. اگر مقدمات لازم فراهم نباشد و سیاستگذاریها در حوزههای علمی بدرستی انجام نشود محصول غیر واقعی ارائه میشود که پیامدهای آن به شکل شبه علم در سطح جامعه دیده خواهد شد. به گفته فتوحی نبود نگاه عمیق پژوهشی موجب میشود افرادی به شکل غیرواقعی بهعنوان دانشمند معرفی شوند که این محصول فرآیند شبه علم در سطح جامعه است. متاسفانه یکی از مشکلات جامعه علمیما این است که نتوانسته یا نخواستهایم به عوامل کیفی و واقعی بها دهیم و ناخودآگاه تحت تاثیر تبلیغات، شاهد ظهور پدیدههای غیرواقعی هستیم. وی با اشاره به ضرورت واگذاری ارزیابی پدیدههای علمیبه محیطهای علمیتصریح میکند: اگر بخواهیم موفقیتهای دیگری مانند دریافت مدال فیلدز توسط پروفسور مریم میرزاخانی را تجربه کنیم باید به همه ابعاد آموزش از سالهای قبل از دانشگاه تا مقاطع بالاتر از کارشناسی را مورد توجه قرار دهیم. ریاضی داستانی است که شخصیتهای پیچیدهای دارد پس از شنیدن خبر موفقیت پروفسور مریم میرزاخانی در کسب معتبرترین جایزه ریاضی جهان یعنی مدال فیلدز، تلاش کردیم هر طور شده گفتوگویی با این محقق ترتیب دهیم اما متاسفانه همانطور که در خبر منتشر شده در وبسایت رسمی دانشگاه استنفورد اعلام شده وی اکنون درخواست مصاحبه با هیچ رسانهای را نمیپذیرد و مدیر رسانهای دانشگاه برای رسیدگی به درخواستهای مصاحبه با مریم میرزاخانی از سوی دانشگاه معرفی شده که هنوز پاسخی از درخواست مصاحبه ارسالی به ایشان دریافت نشده است. بنابراین تصمیم گرفتیم به ترجمه گزارش منتشر شده در سایت دانشگاه استنفورد و مصاحبهای که سال 2008 در گزارش سالانه موسسه ریاضی Chennai به چاپ رسیده و بتازگی از سوی گاردین بازنشر شده، بسنده کنیم تا در اولین فرصت بتوانیم گفتوگوی اختصاصی جامجم با نخستین بانوی جهان را که موفق به دریافت جایزه بزرگ فیلدز شده را برای خوانندگان خود منتشر کنیم. جایزه فیلدز برای نخستین بار سال 1936 اهدا شد اما مدتی طول کشید تا این جایزه بهطور منظم و هر چهار سال یک بار به ریاضیدانان برتر تعلق گیرد. مریم میرزاخانی نخستین زنی است که موفق به دریافت این جایزه شده؛ جایزهای که از آن به عنوان نوبل ریاضی نام برده شده است. میرزاخانی پس از کسب این موفقیت در گفتوگوی اختصاصی با بخش رسانهای دانشگاه استنفورد اظهار امیدواری کرده این موفقیت بتواند مشوق بزرگی برای ریاضیدانان و دانشمندان زن جوان باشد و معتقد است سالهای آینده زنان دیگری هم موفق میشوند چنین جوایز معتبر و ارزشمندی را در حوزههای مختلف علمی از آن خود سازند. این جایزه همزمان با برگزاری کنگره بینالمللی ریاضی که در شهر سئول کرهجنوبی برگزار شد از سوی انجمن بینالمللی ریاضی به چهار برگزیدهای که در حوزه ریاضی دستاورد جدید را به ثبت رسانده بودند اعطا شد. میرزاخانی دومین نماینده دانشگاه استنفورد است که پس از پائول کوهن (سال 1345) موفق به دریافت این جایزه شده و این افتخار را در کارنامه موفقیتهای علمی این دانشگاه به ثبت رسانده است. این جایزه تلاشهای ارزشمند مریم میرزاخانی در زمینه هندسه و سیستمهای دینامیک بخصوص درک تقارن سطوح منحنی مانند کره، اشیای هذلولی و اجسامی که ساختاری شبیه دونات دارد، است. گرچه زمینه اصلی تحقیقات انجام شده از سوی این محقق ریاضی عمدتا مباحث نظری را در برمی گیرد اما میتواند در حوزه فیزیک و تئوریهای مطرح در زمینه کوانتوم هم کاربرد داشته باشد. به نقل از گاردین، میرزاخانی آرزو داشته روزی نویسنده شود، اما از آنجا که در دوره دبیرستان به حل مسائل و معادلات ریاضی و اثبات قضایای ریاضی علاقهمند شد، تغییر عقیده داد. او بر این باور است ریاضی برخلاف آنچه به نظر میرسد بسیار جالب و سرگرم کننده است و میتوان آن را به چیدن قطعات یک پازل در کنار هم یا قرار دادن شواهد موجود در مجاورت یکدیگر برای رسیدگی به یک پرونده جنایی تشبیه کرد. او از دوره نوجوانی با کسب مدال المپیاد بینالمللی ریاضی در سالهای 1373 و 1374 در عرصههای بینالمللی قدم گذاشت و سال 1387 پس از فارغالتحصیل شدن از مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف، در دانشگاه هاروارد ادامه تحصیل داد. برنده جایزه فیلدز، تحقیق و مطالعه پیرامون موضوعات چالشی در حوزه ریاضی را به گم شدن در یک جنگل بزرگ تشبیه میکند که برای پیدا کردن راه فرار باید از همه آموختهها و اطلاعاتی که در ذهندارید استفاده کنید. این بانوی سی و هفت ساله، امروز بهعنوان یک استاد برجسته ریاضی موفقیت بزرگی را به نام خود ثبت کرده است. او میگوید ریاضی در حقیقت شبیه به نوشتن یک رمان است. در این داستان شخصیتهای مختلفی وجود دارند و شما نسبت به این شخصیتها شناخت اولیهای دارید، اما به موازات این که در مسیر پیشرفت داستان قدم برمیدارید متوجه میشوید این شخصیتها نسبت به آنچه پیش از شروع داستان در ذهن داشتهاید تغییر کردهاند. استادان این محقق جوان، جاهطلبی و اعتماد به نفسش در پیگیری دشوارترین مسائل ریاضی را ستودنی میدانند و این در حالی است که وقتی از او میپرسید در رسیدن به موفقیت در حل این مساله پیچیده ریاضی، چه سهمی داشته، سهمش را ناچیز میداند و این نشاندهنده تواضع و فروتنی اوست. ریاضیدانان از گذشتههای دور بهدنبال یافتن راهی عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین شکلهای هندسی هذلولی بودهاند و مریم میرزاخانی موفق شده است با استفاده از محاسبه عمق حلقههای ترسیم شده روی سطوح هذلولی راهحلی برای این معمای دیرینه بیابد. او همواره در تلاش بوده راهحل مناسبی برای معمای ابعاد گوناگون شکلهای غیرطبیعی هندسی بیابد. شکل ظاهری نامنظم اشکال هذلولی برای ریاضیدانان بهعنوان یک معمای جدی مطرح است که پروفسور مریم میرزاخانی توانسته با ابتکاری بزرگ و از طریق رسم یک سری از حلقهها روی سطح این گروه از شکلهای هندسی، حجم آنها را محاسبه کند. این همان کار بزرگی است که جایزه معتبر فیلدز را برای این بانوی ایرانی به ارمغان آورده است. |
ارزیابی هوش هیجانی با کمک یک کتاب | |
![]() |
|
«هوش هیجانی خود را بشناسید»عنوان کتابی است که فیلیپ کارتر آن را تالیف کرده و محمود امیرینیا با همکاری مشترک پریسا آقازاده آن را به فارسی برگردانده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مولف در این کتاب با طرح و تدوین 22 آزمون هوش هیجانی در نظر دارد افراد و هیجان آنها را بر مبنای روانشناسی شخصیت ارزیابی کند. هوش هیجانی، با علامت اختصاری(EI) به توانایی، ارزیابی و تشخیص و مدیریت هیجان در خود، دیگری و گروه گفته میشود و توسط یک شاخص ارزیابی به نام «ضریب هوش هیجانی» یا (EQ) مشخص میشود.
مفهوم هوش هیجانی را نمیتوان بهراحتی و به شکل سنتی و کلاسیک اندازهگیری کرد زیرا هوش هیجانی به همراه شخصیت فرد، رشد و تکامل مییابد که کار ارزیابی را برای مصاحبههای آموزشی، شغلی و استخدامی یا سرمایهگذاریهای تجاری و حرفهای سخت میکند.
22 آزمون طراحی شده در این کتاب از سوی کارتر یک سنجش علمی و کاربردی است که به شیوهای مدرن و قابل استفاده برای عموم طرحی شده است.
هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی، در اواسط سالهای 1990 توسط «دانیل گلمن» جان گرفت و در سالهای 1970 و 1980 با کارهایی که «هوارد گاردنر» در دانشگاه هاروارد و پژوهش های پیتر سالووی و جان مایر از نیوهم شایر انجام گرفت، توسعه پیدا کرد. کسی که دارای هوش هیجانی بالایی است، قادر است احساسات و هیجانهای دیگران را نیز تشخیص دهد و به خوبی از آنها استفاده کند تا روابط اثربخشی را رقم بزند.
اندازهگیری هوش هیجانی
مفهوم هوش هیجانی را نمیتوان به راحتی و به شکل سنتی و کلاسیک اندازهگیری کرد. به دلیل آنکه هوش هیجانی بنا بر شخصیت فرد، رشد و تکامل مییابد و همین امر کار را برای مصاحبههای شغلی و استخدامی یا حتی سرمایهگذاریهای تجاری برای انتخاب افراد حرفهای سخت میکند.
اگر چه امروزه روشهای شناختی رفتاری کمک بسیاری را در تعیین و ارزیابی هوش هیجانی کرده است، اما گرفتن نمره بالا در این آزمونها به تنهایی نمیتواند تضمینکننده موفقیت کسی باشد. به همین دلیل مربیان و کارفرمایان نیاز دارند که مدام درباره افراد، ارزیابیها و پرورش مولفههای پایش و شایستگی و ایجاد انگیزه غافل نشوند.
«هوش هیجانی خود را بسنجید» به تازگی از سوی انتشارات آراسته در 240 صفحه، به بهای دههزار تومان منتشر شده و در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.
|
|
بیست و پنج دلیل برای خندیدن
۱) خنده چهره را شاداب و زیبا میکند.
۲) خنده عمر را طولانی میکند.
۳) خنده سن افراد را کمتر نشان میدهد. (قابل توجه خانمها!!)
۴) خنده رگها را گشاد میکند که در سلامتی مؤثر است.
۵) خنده با افزایش هورمون کورتیزول ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد میکند.
۶) خنده با شستن CO۲ از خون احساس مطلوبی ایجاد میکند.
۷) خنده کلسترول خون را کاهش میدهد.
۸) خنده گرفتن حمام اکسیژن است.
۹) خنده با افزایش هورمون سروتونین احساس سرخوشی ایجاد میکند.
۱۰) خنده با کاهش شمار ضربان قلب (HR) نقش مؤثری در سلامتی دارد.
۱۱) خنده تعادل ظرفیت هورمونی ایجاد میکند.
۱۲) خنده با شستن CO۲ از خون پوست را شاداب میکند.
۱۳) خنده از بیماری زخم معده و دوازدهه پیشگیری میکند.
۱۴) خنده نوعی ”دویدن بیحرکت“ است.
۱۵) خنده افراد چاق را لاغر میکند.
۱۶) خنده باعث میشود به دندانهایمان بیشتر توجه کنیم و در نظافت آنها بکوشیم.
۱۷) خنده چین و چروک صورت را از بین میبرد.
۱۸)خنده با افزایش ترشح اندورفین از مغز باعث احساس سرخوشی میشود.
۱۹) خنده تحمل دردهای جسمانی را آسانتر میکند.
۲۰) خنده گرفتگی عضلانی را برطرف میکند.
۲۱) خنده باعث رفع خستگی میشود.
۲۲) خنده بر همه دستگاههای بدن اثر مثبت میگذارد.
۲۳) خنده سادهترین روش برای پیشگیری از سرطان است.
۲۴) خنده بهترین ماساژ برای اندامهای داخلی است.
۲۵) خنده بهترین پزشک انسان است.
آیا ریاضیات زبانی کارآمد برای توصیف جهان است؟
ریاضیات زبان جهانی خوانده میشود و دانشمندان و مهندسان اغلب از جایگاه ویژه آن به هنگام توصیف واقعیت فیزیکی سخن میگویند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این میان، آنها به مثالهایی مانند عدد پی، E=mc2 و حتی مولفهای ساده مانند استفاده از اعداد صحیح انتزاعی برای شمارش اشیای جهان واقعی اشاره میکنند.
4 سال از ورود اسپیرو /Sphero – توپ هوشمند- میگذرد و در این مدت محبوبتر شده و کاربران آیاواس اپل و اندروید با آن انس گرفتهاند.
اما آنچه امروز باعث شده تا توجه همگان به این توپ هوشمند جلب شود، کاربرد تفریحی آن بهعنوان یک اسباببازی نیست، بلکه این توپ بدون نیاز به داشتن علم رباتیک، توپ هوشمندی شده که وارد محیطهای آموزشی شده و «نقش معلم» هوشمند را برعهدهگرفته است.
بازیهای رباتیک با اسفیرو برای بچهها بهاندازه کافی سرگرمکننده است اما از وقتی وارد محیطهای آموزشی شده اوضاع کاملاً فرق کرده است.
تدریس، یک نوع ارتباط میان معلم و شاگرد است و ارتباط شرط لازم تدریس در فرآیند آموزش است.
تدریس، یک نوع ارتباط میان معلم و شاگرد است و ارتباط شرط لازم تدریس در فرآیند آموزش است. هیچ گونه یادگیری یا تغییر در فرآیند تدریس صورت نخواهد گرفت مگر اینکه معلم با فراگیرانش ارتباط مؤثر برقرار کند و بداند که در صورت رعایت نکردن این نکات، ارتباط موفقی برقرار نخواهد شد و در نتیجه او شاگردانش را بدون احساس و کم توجه خواهد خواند و شاگردانش تدریس او را غیرمفید به حساب خواهند آورد.
معلم باید موانع ارتباط را بشناسد. او باید بداند که رفتار ارتباطی ممکن است به مرور زمان جنبه عادت به خود بگیرد و زمانی که رفتار ارتباطی به صورت عادت درآید، تأثیر و نفوذ خود را از دست خواهد داد.
نیز باید بداند که هرچه با عوامل و فرآیند ارتباط آشنایی و بر آنها تسلط داشته باشد معلم موفق تری خواهد بود چون معلم در پرتو هنر ارتباط، شاگرد را درک می کند، نقاط ضعف و قوت او را به دست می آورد، از زیر و بم روحی او آگاهی می یابد و براساس همین دریافت ها با او ارتباط برقرار می کند و چون قوت و ضعف را دریافته به خوبی و آسانی می تواند او را جذب و شیفته کند.
ناگفته نماند که در مواردی ارتباط دو نفر با یکدیگر ارتباط بسیار سطحی است ولی گاهی ارتباطی که میان دو نفر برقرار می شود عمیق است یعنی طرفین با همه وجود و صمیمانه با یکدیگر پیوند پیدا می کنند و هدف از ایجاد ارتباط میان شاگرد و معلم، برقراری پیوند و ارتباط عمیق است.
شرح بازی :
ابتدا بر روی سطح صافی مانند سطح زمین جدولی مانند شکل زیر را رسم می کنیم . لازم به ذکر است که می توان به جای زمین از سطح صاف پارچه هم استفاده کرد و بنا به اقتضای تدریس و افراد شرکت کننده ، محتویات جدول و تعداد خانه ها را تغییر داد . به عنوان مثال جدا از بحث آموزش اعداد زوج و فرد می توان از جدول زیر برای آموزش اشکال هندسی ، حروف الفبا ، حالات مواد و ... استفاده کرد .
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ، این جدول به عنوان فعالیت مکمل در آموزش اعداد زوج و فرد ترسیم گردیده است و جهت شرکت سه نفر از دانش آموزان مناسب می باشد . اعداد به رنگزرد فرد و اعداد به رنگ قرمز زوج هستند .
سپس سه نفر از شاگردان جهت شرکت در بازی فراخوانده می شوند و به آنان می گوییم که طرف راست بدن که منظور همان دست و پای راست می باشد باید بر روی اعداد زوج و طرف چپ بدن بر روی اعداد فرد قرار گیرد .
سپس سه نفر شرکت کننده چهار خانه را به صورت اختیاری انتخاب می کنند و چهار عضو بدن خود را در آن خانه ها قرار می دهند . در این بازی سایر شاگردان هم سهیم اند و هدایت کننده دست و پای چپ و راست شرکت کنندگان سایر دانش آموزان هستند .
به عنوان مثال بازی از رضا شروع می شود . محمد که یکی از شاگردان نظاره گر بازی است به رضا می گوید : پای راست و رضا موظف است که پای راست خود را بر روی یکی از اعداد زوج بگذارد . سپس نوبت به یکی دیگر از بچه های شرکت کننده می رسد . اگر یکی از شرکت کنندگان در حین بازی دچار اشتباهی در تشخیص اعداد زوج و فرد یا تشخیص سمت راست و چپ بدن خود شود از بازی بیرون و شاگرد دیگر جایگزین می گردد در غیر این صورت بازی تا وقتی ادامه پیدا می کند که فرد شرکت کننده قادر به حرکت نباشد یا حرکت کردن بر روی خانه ها تعادل او را به هم بزند .آن چه در زیر مشاهده می کنید نمونه ای از فعالیت بدنی شاگردان در حین بازی است که مسلما با شور و هیجان زیادی نیز همراه است .
یک حکایت یک لطیفه
روزی بیکاره ای از یک ریاضی دان پرسید این که می گویند از هر فرض نادرستی میتوان نتیجه ی دلخواهی گرفت یعنی چه ریاضی دان گفت به طور مثال من میگویم اگر ۵ با ۴ مساوی باشد انگاه تو پینوکیو هستی. ان فرد گفت چگونه؟ ریاضیدان گفت فرض کنیم ۵ با ۴ مساوی باشد اگر از دو طرف این تساوی ۳واحد کم کنیم نتیجه میشود۱ مساوی ۲ در این صورت تو و پینوکیو دو نفرید پس یک نفرید.