مساله قورباغه(فصل اول) ریاضی هفتم
![]()
|
جالبه بدونید یکی از مهمترین کشف های دنیای ریاضیات در کلاس درس اتفاق افتاده:
يك اتفاق ساده دريك كلاس درس:
داستان در باره ی « گاوس » یکی از بزرگترین نوابغ و ریاضیدانان معروف دنیا ( 1855- 1777 ) است . وقتی گاوس ده ساله در دبستان درس می خواند ؛ روزی معلّم مدرسه از آنها خواست که اعداد از1تا100را پشت سر هم بنویسند و با هم جمع کنند .
قبل از آن که همکلاسیهای گاوس عدد نویسی را به پایان ببرند ، او مجموع اعداد از1تا100را بدست آورده بود و به معلم نشان داد .معلم تعجب کرد و فکر کرد او قصد اذیّت کردن دارد . با این حال بر اثر پافشاری گاوس ، معلم به جمع اعداد متوالی1تا100 پس از صرف مدت زمانی طولانی به نتیجه ای رسید که گاوس در چند دقیقه رسیده بود . ؟ = 100+99+98+ . . . + 3+2+1
روش محاسبه ی مجموع1تا100با توجهدر نظر گرفتن شکل یکذوزنقهساده تر می شود. به طوری که قاعده ی کوچک آنرا یک(اولین عدد ) و قاعده ی بزرگ آن(آخرین عدد )وارتفاع ذوزنقه را تعداد اعداد در نظر بگیریم . مساحت ذوزنقه همان مجموع اعداد فوق است.
معلم ریاضی هر اندازه از نظر علمی قوی تلقی شود ولی دارای رفتار انسانی مطلوب نباشد، موردقبول شاگردان واقع نخواهد شد. شخصیت متعادل، همراه با تسلط علمی معلم، او را از نظر شاگردانش باارزش و اعتبار می کند. تسلط بر محتوا و موضوع درس و اخلاق معلم ریاضی، از مهمترین ویژگی های اوست.
همیشه لبخند بزنید و نتیجه آن را در کلاس ببینید؟
باب علم آدمیت با محبت باز شد
چهره سخت ریاضی با محبت ناز شد
علم، همراه ریاضی سخت و استدلال نیست
تخته و سیم اضافی با محبت ساز شد!
یکی از بخش های مهم ریاضیات که نقش خیلی زیادی در آینده دانش آموزان و در حل مشکلات زندگی فرد می تواند داشته باشد حل مسئله است
البته حل مسئله شیرین و جذاب است که اگر دست معلم بازتر باشد روش نوینی جهت آموزش خلاقیت می باشد
در ریاضیات اول متوسطه جدید فصل اول حل مسئله است که چند راهبرد برای حل مسئله در آن معرفی شده است
ولی حل مسئله به خودی خود یکی از روشهای بسیار جذاب در روان شناسی جهت حل مشکلات و مسائل زندگی واقعی می باشد
اگر معلم ریاضی خود را محدود به پاسخ نکند و راه حل را در حل مسئله اهمیت دهد و تعداد زیادی روش حل مسئله را به جای پاسخ نهایی در نظر بگیرد
دانش آموز هم یاد میگیرد که در زندگی واقعی از روش حل مسئله به نحو احسن استفاده کند و روشهای گوناگون را برای حل مشکلات بیازماید و بهترین راه حل را انتخاب و به نتیجه برسد.
گویی که به عمرم ندیدم اعداد طبیعی
از بس که شدم گیج ز اعداد ریاضی
تا صبح نخفتم زغم تابع و بردار
چون هیچ نفهمیده ام از قدر ریاضی
آخرمن از این درس ریاضی شده ام گنگ
آنقدر که گویی شده ام گنگ ریاضی
همناله شویم با هم در گفتن این جمله
لعنت به حد ومشتق و بردار ریاضی
تنها نه دل جابر خون از حد ومشتق شد
خون است دل خلقی از درس ریاضی
![]() جدولی داریم که بعضی از خانه هایش به همدیگر متصل هستند. می خواهیم آن را با قوانینی خاص، از اعداد 1 تا 6 پر کنیم.... |
|
معمای ریاضی: جدول اعداد متصل! |
|
![]() |
|
به جدول اعداد بالا نگاه کنید، باید این جدول را به نحوی پرکنید که هر سطر و ستون، شامل اعداد 1 تا 6 باشد. و اما خانه هایی که به یکدیگر متصل هستند، باید شامل اعداد یکسانی باشند.
|
مساله قورباغه(فصل اول) ریاضی هفتم
به نام آنکه جهان را به زبان اعداد آفرید.
بحمدالله توفیقی حاصل شد تا به اتفاق جمعی از دوستان ودبیران ریاضی در طرح غنی سازی فعالیتهای ریاضی شرکت نمایم که دراین طرح سعی برآن است که کتاب از حالت تئوری محض به شکل عملی درآید و ریاضی را به معنای واقعی خودش یعنی علمی پایه وبرنامه ساز برای زندگی جلوه دهد نه درسی بسیار مشکل با مسائلی پیچیده .ضرورت اجرای طرح:
نوار بلند کاغذی آماده کنید که عرض یکسان داشته باشد.
برای ساخت یک پنج ضلعی منتظم با این نوار به تر تیب زیر عمل کنید:
1- دو سر نوار را بگیرید و با آن یک گره ساده بزنید
مانند شکل زیر:
آموزش نرم افزار GeoGebra |
:٠ |
|
نمونه سوال تستی پایه هفتم فصل 1و2و3 دانلود
نمونه سوال کلی ریاضی هشتم از فصل 1 تا فصل5 با پاسخ تشریحی
نمونه سوال تکمیلی و امتحانی فصل سوم (چند ضلعی ها) پایه هشتم شماره 2(تکلیف کلاسی- چهارشنبه)
آزمون ریاضی میان نوبت پاییزی پایه هشتم
آزمون فصل1و2و3مدارس خاصهشتم اذرماه
درس آزمون از عبارات جبری سال هفتم. دانلود
3x+2-5=6-2x-2 معادله کسری داده شده را حل کنید.
15 12 10 20
برای حل این معادله ابتدا مخرج مشترک می گیریم وطبق کسرهای مساوی صورت ومخرج را در یک عدد ضرب می کنیم
سپس متغیرها را دریک طرف مساوی و عددهای معلوم رادرطرف دیگر می نویسیم.وحاصل معلوم رابر مجهول تقسیم می کنیم
مخرج عدد60 است پس 15 را 4 برابر میکنیمیعنی پرانتز 3x+2 رادر عدد 4 ضرب وعدد12 را 5 برابر وعدد بالای را در5ضرب وعدد10 را6 برابر وعددبالایی رادر6 ضرب وعدد20 راسه برابر وعبارت 2x-2 رادر3 ضرب می کنیم
دیگر نیازی به مخرج نیست ومعادله را به صورت ساده حل میکنیم.
12x+8-25=36-6x-6 --
12x+6x=36-6-8+25
18x=47
X=47/18 جواب کسری " خواهد بود(/ در حکم تقسیم است)
معادله 8x+54=2x را حل کنید.
8x-2x=-54
6x=-54
X=-9
(فرهاد نریمان – دانش آموز مهابادی)
دانش آموز مهابادی در چند دقیقه دویست رقم را حفظ می کند و از اول به آخر و برعکس هم تکرار می کند.
فرهاد نریمان دانش آموز کلاس دوم ریاضی دبیرستان تقی جعفری مهاباد است که می تواند در سه دقیقه ۱۰۰ رقم و در شش دقیقه ۲۰۰ رقم را حفظ کند.
در کلیپ ویدیویی که در ادامه قابل دانلود است مشاهده می کنید که این دانش آموز مستعد حتی ترتیب اعداد را هم حفظ می کند و می تواند شماره ی اعداد را با ذکر عدد بگوید. این دانش آموز علاوه بر حفظ اعداد در حفظ اسامی نیز توانایی خاصی دارد و می تواند در چند دقیقه بیشتر از ۱۰۰ اسم را حفظ کند.
به این ترتیب این دانش آموز ۱۶ ساله ی مهابادی رکورد حفظ اعداد را که در کتاب گینس آمده و متعلق به داریو دوناتلی آمریکایی با حفظ ۷۳ رقم بود، شکست و آن را به نام خود ثبت کرد.
دانلود کلیپ مرد حافظه (دانش آموز مهابادی)
فرمت فایل : mp4 |
حجم فایل : 3.2 مگابایت |
پسورد فایل: بدون پسورد |
منبع: ریاضی سرا |
همکاران محترم متن کتاب کلاس پنجم ابتدایی کشور استرالیا ( یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه آموزش ریاضی ) را در این پست جهت مطالعه و مقایسه آن با آموزش ریاضی در کشورمان برایتان قرار دادم.
توجه به مباحث این کتاب قابل تامل است.
منبع: آموزش ریاضی دوره اول متوسطه استان لرستان
بررسی مطالبی که دانش آموزان پایه هفتم در آن مشکل دارند.
قوانین جمع اعداد صحیح و ضرب وتقسیم اعداد صحیح را با هم اشتباه می گیرند که باعث اشتباه بودن را بوجود می آورد.تذکر لازم این است
که قوانین ضرب وتقسیم مجزا ازجمع بوده وخیلی راحت متوان حل کرد که تذکر آن خالی ازصفا نیست
ضرب وتقسیم: هم علامت حاصل مثبت است مثال 24+=(6-)*(4-) یا 16+=(8+)*(2+)
ولی اگر هم علامت نباشند حاصل منفی خواهدشد مثال 42-=(6-)*(7+)
در جمع اگر هم علامت باشند یکی ازعلامته را نوشته ودو عددرا جمع می کنیم.مثال 56-=(40-)+(16-) یا 21-=12-9-
در جمع اگر هم علامت نباشند علامت عدد بزرگتر را نوشته ودو عدد را از هم کم میکنیم
5-=(8+)+(13-) 9+=(4-)+(13+)
تذکر این نکته که تفریق را بای ابتدا به جمع تبدیل کرد.عدد اول خودش تفریق تبدیل به جمع قرینه عدد دوم
(12-)+(14+)=(12+)-(14+)
مقدار عددی یک عبارت جبری که با اشکالاتی مواجه هستند در این مورد فقط کافی است که به جای متغی یا حرف عدد مورد نظر را بنویسیم
مثال:مقدار عددی عبارت 4a+3b به ازاء 3+=aو 2-=b .به جای b عدد 2- را گذاشته ودر عدد4 ضرب کرده وبجای a عدد 3+ را می نویسیم
و حاصل را بدست می آوریم. (2-)*3+(3+)*4 که میشود 6-=(6-)+(12+)
متن خبر منتشر شده در وب سایت دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی گروه درس ریاضی
به اطلاع اساتید، کارشناسان و دبیران ریاضی می رساند فصل اول کتاب ریاضی پایه نهم (مجموعه ها)، جهت اطلاع و اظهار نظر دبیران و کارشناسان محترم به عنوان نسخه غیر قابل استناد روی سایت قرار گرفت. علاقمندان می توانند نظرات خود را در خصوص این فصل از کتاب، به آدرس پست الکترونیکی mathrde@gmail.com ارسال فرمایند.
آزمون ریاضی میان نوبت پاییزی پایه هشتم
تا که صحبت از ریاضی می کنم با عددها عشق بازی می کنم
در حساب و جبر و آمار و رقم یادم آید صاحب بود و عدم
درس من درس حساب است و کتاب درس عشق و عاشقی ، یک عشق ناب
درس جمع عشقها ، تفریق غم ضرب شادی ها اگر چه بیش و کم
درس تقسیم محبت در جهان جذر از کینه گرفتن هر زمان
درس من رسم محیطی با صفاست یک مساحت طول و عرضش از وفاست
درس من خط عمود و قائمه است گفتن حق هر زمان بی واهمه است
درس من صحبت زکار مثبت است نهی از منفی نمودن صحبت است
رسم بردار صحیح از ابتدا سمت مثبت رفتن تا انتها
درس من حجمی ز اسرار خداست نظم آن بخشی ز هر کار خداست
درس من اثبا ت الله صمد معنی آن قل هو الله احد
درس من گوید که بی همتاست او همچو برخورد دو خط یکتاست او
چون که یک آغاز اعداد من است یک خدا هم ریشه ی داد من است
چون که پایانی ندارد هر عدد نیست پایانی و آغازش، صمد
درس من لبریز از راز نهان کی توانم من کنم رازش عیان
شعر خود پایان دهم با این دعا یاوری کن بنده ات را ای خدا
یاوری کن رهروان راه علم هم عطا بنما به ایشان صبر و حلم
عالمان عشق را پیروز کن روزشان را هر زمان بهروز کن
شعر از :جناب آقای حمید رضا اداوی دبیر ریاضی شهرستان الیگودرز
اگر خط موربی دو خط موازی را قطع کند با آن دو خط هشت زاویه بوجود می آورد که چهارتا از زاویه ها تند و چهار تا از زاویه ها باز هستند زاویه های تند با هم برابر و زاویه های باز با هم برابر هستند
یک زاویه تند و یک زاویه باز مکمل هستند
این مطلب را درانیمیشن زیر می توان مشاهده نمود
20 میلیون زائر حسینی به کربلا می روند تا زینب تنها نماند
واژه ی زيبای اربعين (چهل) از جمله اصطلاحاتی است که در متون دينی و حديثی و تاريخی کاربرد فراوانی دارد. و سمبل آغازین تکامل ، مظهر کمال ، اعلام پشت سر گذاشتن مرحله خامی و نادانی ، نخستین مرحله هوشیاری ... می باشد . ومی دانيم که اعداد به عواملی و دلايلی قداست پيدا می کنند مثلا عدد چهارده به دلیل 14 معصوم تقدس یافته اند ؛ به همین قیاس برای عدد چهل نیز باید دلایلی موجود باشد. از جمله:
عقل آدمی در چهل سالگی به بالاترین کمال خود در حد استعداد هر فرد می رسد. (4)
حضرت رسول در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند. (5)
گريه زمين و آسمان و فرشتگان چهل روز به امام حسين (ع). (6)
دعای چهل مؤمن برای مرده که مورد بخشش قرار می دهد. (7)
حضرت موسی چهل روز در کوه معتکف بود تا الواح هفتگانه را دریافت داشت. (8)
حفظ کردن چهل حديث که سبب می شود که انسان در قيامت فقيه و دانشمند محشور شود. (9)
قوم بنی اسراییل به دلیل کفران نعمت و پرستش گوساله به سرگردانی چهل ساله محکوم شدند.(10)
و تخمیر طینت آدم ابوالبشر در 40 روز به اتمام رسید .
در قنوت نماز شب بایست چهل مومن را دعاکنیم.
عارفان وسالکان طریق حق چله نشینی را از همین آفرینش چهل روزه حضرت آدم اقتباس کردند
سهروردی بیان می کند که :
خداوند انسان را در چهل روز آفرید و هر روز صفتی به او اعطا کرد که هریک حجابی ومایه تعلق وی به دنیا بود تا اینکه در روز چهلم حجاب ها کامل و متراکم شد .
در چله نشینی سالک یک به یک حجاب ها را می درد تا در روز چهلم انوار حق در وی تجلی می یابد . " هرچند اربعین از اعداد و کمیات است ولی در فرهنگ عرفان اسلامی این واژه کمّی در ارتباط با کیفیات مطرح می شود و لذا تکرار عمل تا چهل مرتبه تکمیل کننده ابعاد روحانی و عرفانی انسان را باعث می گردد . (11)
فهرست موضوعي: رواق عشق
تولد ریاضی
من در سال سخت ریاضی که همه چیزتعریف نشده بود ازتوابع مختلط کنارمجموعه ای متناهی به دنیا امدم.
مادرم مرا بااستقرائ شیر نوشانید.وپدرم گهواره ی مرا ازجنس اعداداول ساخت ومرادرمسیرهای محورهای مختصات درفضای برداری قرارداد.امامن درمجموعه ی تهی غربت درکوچه های جذرگرفته ی تنهایی باهم بازیان هم دامنه ام بزرگ شدم.
اندک اندک نمودار هندسی ام شکل نوجوانی به خود گرفت وسرشاخه های حدم شکوفه کردند. پدرم در ا ن زمان ازنهر اعدادصحیح برایمان ماهیهای گنگ صید می کرد ومادرم ازمشتقات زندگی دنباله ی صبر می بافت ومن همچنان ازبرکت جبرها قدمی کشیدم وازانجا که تابع زندگی پیوسته نبود همینکه به سمت ۱۹سالگی میل کردم پدرم به بی نهایت سفر کرد.از ان زمان به بعد همه ی اعدادخانواده ام را زیررادیکال تنهایی می دیدم وبرای همیشه سایه های زندگیم را به درون قدر مطلق بردم
متن زیر از کتاب خلاصة الحساب شیخ بهایی که در سال 1311 قمری آمده است
در این روش جمع؛ چند عدد چند رقمی را زیر هم نوشته ولی بجای آنکه
اعداد از سمت راست جمع زده شوند, از سمت چپ جمع زده می شوند.
این روش،برای یاد گیری بچه ها بسیار راحت است
با تغییر کتب درسی این نوع جمع در مفهومی کمتر کاربرد دارد
نكات مهم ریاضی پایه ششم جهت استفاده دانش آموزان و آموزگاران
[ ] | [ کلمات کلیدی ] : نكات مهم ریاضی پایه ششم , ریاضی پایه ششم , ریاضی , پایه ششم , ریاضی پایه ششم ابتدایی ,
برنامه عملیاتی گروه ریاضی سال 93-94
برای مشاهده به ادامه مطلب بروید....
برای مشاهده به ادامه مطلب بروید ...
این بازیکنان را بشمارید ! حالا 12 نفر هستند یا 13 نفر ؟
اگر توانستید به سئوالات فوق جواب پیدا کنید بی شک شما جزو باهوشترین افراد دنیا هستید !
کدام عدد ۴ رقمی است
که رقم یکان هزار آن دو برابر رقم یکانش و دو تا بیشتر از رقم صدگانش باشد؟
رقم دهگان این عدد یکی بیشتر از رقم یکان هزار و ۵ واحد بیشتر از رقم یکانش است.
نمونه طرح درس سالانه ریاضی هشتم |
||
مهر |
1/7/93 |
معارفه و آزمون آغازین |
6/7/93 |
اعداد صحیح تا صفحه5 |
|
8/7/93 |
معرفی اعداد گویا تا صفحه 9 |
|
13/7/93 |
تــــــــــــعطیل |
|
15/7/93 |
جمع و تفریق اعداد گویا تا صفحه 13 |
|
20/7/93 |
ضرب و تقسیم اعداد گویا تا صفحه 16 |
|
22/7/93 |
حل تمرین تا صفحه 18-امتحان |
|
27/7/93 |
عددهای طبیعی |
|
29/7/93 |
عددهای طبیعی تا صفحه 28 |
|
آبان |
4/8/93 |
امتحان |
6/8/93 |
چند ضلعی ها و تقارن تا صفحه 33 |