![]()
|
چک لیست ریاضی هفتم نوبت دوم
کتاب نهم-فصل دوم-عددهای حقیقی
کلاس نهم لازم است دانش آموزان مطالعه بیشتری داشته باشند.
با تشکر از همکار محترم آقای بختیاری
منبع:بانک سئوال
گوش کن هفت آسمان در شور و حالی دیگرندعرشیان و فرشیان نام محمّد میبرن
ولادت حضرت محمد (ص) بر شما مبارک
دو نمونه آزمون های ریاضی به همراه پاسخنامه
طراح: استاد قدیری
آزمون اول: ( آذر 93 )
پاسخنامه آزمون اول (آذر 93 )
آزمون دوم(آذر 93 )
پاسخنامه آزمون دوم (آذر 93 )
نمونه سوال ریاضی هفتم نوبت اول
نمونه سوال ریاضی هشتم نوبت اول
با تشکر از آقای حمید ارباب
*به نام آن که پاکی نفس رابر انسان الهام کرد *
مطالبی که درذیل می خوانید نتیجه تجربیات چندین سال تدریس ریاضی اینجانب است. امیدکه سودمند باشد.
مقدمه: از آن جا که علم ریاضی پایه علوم است. باید به امرآموزش آن اهمیت ويژه داد. زیرابه کاربردن این دانش در مطالعه طبیعت برای شناخت محیط زیست و بهره برداری از آن در جهت زندگی بهتر و راحت تر می باشد .
به نظر می رسد روش های آموزش آن و اهمیت به این درس مورد کم لطفی قرار گرفته و مشکلاتی وجود داردکه اگر برطرف شود فراگیری ریاضی زیباتروشیرین تر خواهد شد .
فراگیری ریاضی زیباتر می شود اگر..............
امروزه علوم و فنون ، دوران طلایی رشد وترقی راطی می کند .چرا که ، انسان بیش از بیش به نقش دانش و کار آیی آن در زندگی روز مره پی برده است .بدیهی است اصلی ترین علم ، ریاضیات است که بسیاری از علوم دیگر مبانی اصولی و پایه ای آن را در راستای اهداف خود به عاریت گرفته اند .
ریاضی از کلمه ریاضت به معنای تمرین و ممارست فکری گرفته شده است. اکنون شاهدیم ،که گسترش مفاهیم نظری و عملی آن موجب پیدایش علوم آمار و مهندسی های گوناگون شده است .به همین دلیل می باید نگرش منفی جامعه و افراد را نسبت به ریاضیات تغییر داد. شاید بتوان با فرهنگ سازی مناسب و مثبت ،شاهد رشد دانش ریاضی و بهبود کاربرد های متنوع آن باشيم .
به نظر می رسد توجه به مطالب ذیل تا حدودی مشگل گشای نقیصه های آموزش ریاضی خواهد بود .
1- ایجاد انگیزه :
الف- با استفاده از اصول روان شناسی، می توان انگیزش جدی و مثبتی را در دانش آموزان نسبت به یادگیری ریاضی ایجاد کرد. با توجه به آن که ریاضیات از ابتدایی ترین سالهای آموزش کودکان ، در مدارس تدریس می گردد، ایجاد روحیه خود باوری و خلاقیت در همان سال های ابتدایی ، موجب علاقه مندی دانش آموزان به این درس خواهد گردید
ب- مسلم است در این امر ، آموزش های ضمن خدمت مفید و متناسب به دبیران نیز راه گشاست.
ج- دبيران محترم می توانند دقت و توجه بچه هارا به کاربرد های روزانه ریاضی جلب کنند، (مانند دقت در طبیعت و یافتن رابطه های ساده و منطقی ریاضی در جای جای طبیعت، شکل کندوی عسل، کره زمین و...)
د- وقتی دانش آموزان خودکاشف و جوینده این مسائل باشندبا انگیزه و روحیه عالی، به یادگیری وآموختن درس ریاضی خواهند پرداخت وبالطبع نگرش جدیدی رادرخانواده وجامعه نسبت به ریاضیات شاهدخواهیم بود.
« به نام "نقطه" پايان پويه عرفان»
به نام پروردگارِ "ًبي نهايت"، خداوندگارِ علم و دانايي...
سپاس بر او كه "ًچرخش" قلم آفرينش را به سوگند نيك كرداري آدميان گرفت .
آدمي زادگان قرن هاست، زجري ماندگارتر از "جذر هاي" بي رونقِ دشت خدايان را به نظاره نشسته اند ...
افسوس كه در "هزار" تويِ دهليزهاي "گنگِ " بشريت، به دام "ًمشتق های"ً بي شفقت كينه افتاده ايم!
آوخ كه وامانده "حدودِ بي انتهايِ" جوالهاي زر گشته ايم!
كاش راهي به ًجمعِ ًدلدادگي ها داشتيم ، كاش ًمجموعًِ سطوحِ زير ًمنحنيًِ احساسمان ،ميل به ًبي نهايت ًداشت .....
من از اشتياق ًبي ريشهً برخي ًمعادلاتًِ حقير زندگي، از انديشناكيِ ًكنج هاي منظمً يك شكلً منتظمً، از غربت بي پايان يك ًخط راستً ،در تعجبم !
دلم مي خواست ، ًدترمينانًِ محاسباتِ روز مره زندگي مان رهي،به ًصعودي ترينً كرامات انساني داشت! ...
كاش ًًهم نهشتيً همنشينِ لحظات ماندگارِ وصلمان مي شد!
دلم مي خواست :ً عدد اولً ،عدد آخر هم باشد، با همان شكوه و عظمتِ ًاستقراييً ....
سوالات نوبت اول مدرسه شاهد بهشتیان پایه هفتم ( شمسی و کردجزی- قزوین)
این مساله مناسب دانش آموزان هشتمرمتوسطه است. البته مقاطع پایین تر هم می تونن به راحتی با راههای ابتکاری مساله رو حل کنن، پس اونا هم حتما حتما روش فکر کنن.
کلاهبرداری مرد ساده لوحی را دید که می خواهد از روی پل رد شود. وقتی از مقدار پول او خبردار شد، خواست تمام پولش را بگیرد. به او گفت: تو هر وقت از روی پل بگذری و دوباره به نقطه شروع برگردی، هر چه پول داری دوبرابر می کنم و در عوض ۲۴ هزار تومان از تو می گیرم. مرد ساده لوح ۳بار این کار را انجام داد و پولش تمام شد. او در اول چقدر پول داشته است؟
دانش آموزان هشتم حتما معادله اش رو بنویسید. چون از راههای دیگه ای هم میشه اینو حل کرد، اما بنده هدفم تبدیل مساله به زبان ریاضیه.
برچسبها: معما, معمای ریاضی, دزدی با ریاضی
نکته ریاضی تیزهوشان
مثال 1:مجموع عددهای1 تا 70 رآبدست اورید.
2485=35× (70+1)
نکته2:بدست آوردن عدد کوچک و بزرگ
توضیح:هر گاه دوچیز داشته باشیم و اختلاف(تفاوت دو چیز)نیز مشخّص باشد بدست آوردن عدد بزرگ وکوچک امکان پذیر می باشد. بااستفاده از دو فرمول زیر:
عدد کوچک=2÷(اختلاف آن ها ـ مجموع ان ها)
عدد بزرگ=2÷(اختلاف آن ها + مجموع آن ها)
مثال1:علی وخواهرش 32 سال دارند اگرخواهرش 8 سال بیش تر ازعلی سن داشته باشد سنّ هرکدام چه قدر است؟
20=2÷(8+32)
12=2÷(8 ـ 32)
نکته3:بدست آوردن مجموع اعداد زوج متوالی(پشت سرهم)
1 |
دبیرستان فاطمیه |
آذربایجان شرقی |
هفتم |
|
2 |
دبیرستان شهید بهشتی ماکو |
آذربایجان غربی |
هشتم |
|
3 |
گروه آموزشی استان اصفهان |
اصفهان |
هفتم |
|
4 |
دبیرستان نمونه دولتی شهید مطهری-کرج |
البرز |
هفتم |
|
5 |
نکوفر |
البرز |
هفتم |
|
6 |
|
بوشهر |
هفتم |
تاریخ:شنبه 93/10/13
1لف) نوشتن شمارنده ها ونوشتن مضارب
24و12و8و6و4و3و2و1=24 18و9و6و3و2و1=18 (6و3و2و1)=مشترک
پس عدد 6 ب-م-م دوعدد است .6=(24و18)
ک-م-م دوعدد
72و48و24=24 72و54و36و18 =18
کوچکترین مضرب مشترک عدد72 است
ب)تقسیمهای متوالی و ضرب کردن
18÷24 باقیمانده 6 سپس 6÷18 که باقیمانده 0 میشود پس 6=(18و24) ک-م-م دوعدد :حاصل ضرب دوعدد ÷ب-م-م و72=6÷(18*24)
3-تجزیه کردن : ب -م -م :شمارنده های مشترک با تکرار کمتر
ک-م-م :شمارنده های مشترک با تکرار بیشتررا در شمارنده های غیر مشترک ضرب میکنیم
3*3*2=18 و3*2*2*2= 24 پس ب-م-م دوعدد 6=3*2
پس ک-م-م دوعدد:72=3*3*2*2*2
نویسنده:محمود قاسمی سایت :ریاضی کده ghmr.ir
بسته نمونه سوالات ریاضی ترم اول پایه هشتم
دانلود نمونه سوال ریاضی نوبت اول پایه هفتم
برای دانلود روی تصویر کلیک کنید........
شماره | نمونه سوال | طراح | پاسخ |
1 | ![]() |
محمد حسن صاحبدل | پاسخ ندارد |
2 |
|
محمد حسن صاحبدل | پاسخ ندارد |
3 |
|
جعفر مردانی | پاسخ ندارد |
4 | ![]() |
جعفر مردانی | پاسخ ندارد |
5 | ![]() |
داود حسنی | پاسخ ندارد |
6 | ![]() |
داود حسنی | پاسخ ندارد |
1- آموزش رسم محور و گروپ بندی آن
ریاضی هفتم آمادگی برای نوبت اول
آزمون فصل ششم (ب.م.م. و ک. م. م.) |
پيامبر صلى الله عليه وآله :
اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛
پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد.
سوالات ریاضی ۱ سال اول (عمومی)
|
لینک دانلود | لینک کمکی |
آزمون هماهنگ نوبت اول ریاضی هفتم شماره 68
شهرستان جوانرود-نوبت عصر - طراح : موسی زاده
-ببین اگه حرکت نقطه متحرکو تعقیبش کنی فقط یه رنگ میبینی - بنفش!
2- حالا چن ثانیه به علامت + که وسط دایره هستش خیره شو . نقطه متحرکو بعد از چن
دیقه سبز میبینی....
3- حالا یکم بیشتر روی علامت + تمرکز کن بعد چن ثانیه نقطه های بنفش کم
کم ناپدید میشن
بعضي از ما خانم ها از بعضي موجودات مي ترسيم و يا چندشمون مي شه ، يكي از اون موجودات بيچاره، آقا يا خانم عنكبوته، اما جالبه بدونيم همين موجود وحشت انگيز يا چندش زا هم رياضي سرش مي شه...
اگر انسان بخواد خطوطي را به عنوان دايره ، زاويه و مثلث رسم كنه و نظم و حساب فواصل اين خطوط را رعايت كنه ،بايد اولاً مقدار قابل توجهي هندسه و حساب ياد بگيره و ثانياً در ترسيم اينها به آلات و ابزاري از قبيل پرگار و نقاله محتاجه، ولي اين مهندس ماهربرای ساخت مثلث هاي منظمي كه در خونه ي خودش به كارمي بره،از هيچگونه ابزاري استفاده نمی کنه . حتي با چشم خودش هم نگاه نمي كنه و فقط با پاهاش تار مي تنه و خونه ي خودش رو كه يكي از دقيق ترين شاهكارهاي عالم خلقته بوجود مي آره.
اين مهندس هنگام خونه سازي ابتدا نقطه اي را در وسط به عنوان مركز در نظر مي گيره و سپس تارهايي را با فواصل منظم و دقيق ، دور آن مركز به صورت « شعاعهاي دايره » مي تنه و به اين ترتيب « مثلث هاي متساوي الساقين » رو كه همه ي اونها داراي « زواياي تند » هستند بوجود مي آره . اندازه ي اين تارها و فاصله هاي آنها با هم آنقدر حساب شده به نظر مي رسه كه باعث تحسينه .
بعد تارهاي ديگري رو بر عرض تارهاي اول مي تنه و آنها را در محل تلاقي و تقاطع با هم پيوند مي ده و به اين وسيله دايره هاي بزرگ و كوچك كه همه « متحدالمركز » هستند تشكيل مي شه كه اين دايره ها هر قدر به مركز نزديكتر باشن ، كوچكتر و هر اندازه كه از مركز دورتر باشن بزرگتر هستند.
اخيرا هم يه طبيعي دان معروف كشف كرده كه عنكبوت ها براي طرح خيلي دقيق و پيچيده تارهاشون از اصول لگاريتمي استفاده مي كنن.
حالا بازم بگيد رياضي به چه درد مي خوره؟ وقتي يه جانور كوچولو رياضي سرش مي شه، ضايعه كه ما يه كمي رياضي بلد نباشيم.
باز هم تقتق ترسناک قدمهای ترم اول و درس خواندنهای شب امتحان و بوی چای غلیظ و نسکافه پرملات، به گوش و چشـم و بینی میرسد.
دی ماهی که خوب یا بد، میخواهد تلاشسه ماهه سال تحصیلی را، یک جا نشان پدر و مادر و عمه و خاله دهد و در این افشاگری، رحم و مروت هم سرش نمیشود.
اگر کارنامهات پر از ۲۰ باشد که هیچ! مثل بادکنک بادت میکند و به هوا می بردت، اما به ازای هر عدد کوچکتر از ۲۰، تو را هم پیش در و همسایه کوچک میکند! حالا قسم حضرت عباس بخور که ای بابا! من سه ماه زحمت کشیدم و تلاش کردم، اما شب امتحان یک دفعه حالم بد شد و چه میدانم، آب و روغن قاتی کردم و به قول بچهها، پنچر شدم! اما کسی باور نمیکند و کارنامه خرداد، چماق میشود و ...!
به دلیل اهمیت این موضوع، پنج قانون طلایی شب امتحان را مرور میکنیم تا لااقل، آنهایی که در طول سال، کم و بیش تلاش کردهاند، به حق و حقوقشان برسند.
قانون لاکپشت!
لطفاً نخندید! اگر کمی صبر کنید پرکاربردترین قانون شب امتحان را از زبان جناب لاکپشت خواهید شنید.
اول داستان مسابقه دوی خرگوش و لاک پشت را به یادتان میآورم؛ مسابقهای که در ظاهر، برندهاش معلوم بود، اما نتیجه، خلاف حدس و گمانهای اولیه شد.
پس از شروع مسابقه، خرگوش مسافت نسبتاً طولانی مسابقه را با سرعت زیاد و بدون لحظهای درنگ، دوید تا آنکه خسته شد و نزدیکی خط پایان، خوابش گرفت. اما لاک پشت که آهسته و پیوسته قدم بر میداشت، توانست با پشت سر گذاشتن آقا خرگوشه، ثابت کند همیشه، آهسته و پیوسته بودن کارگشاتر است و در پایان برنده مسابقه شد.
قانون لاکپشت به ما میگوید شب امتحان آهسته و پیوسته درس بخوانیم تا یک دفعه خسته نشویم. هر ساعت را به ۴۵ دقیقه مطالعه و ۱۵ دقیقه استراحت تقسیم کنیم و نگذاریم اضطراب امتحان، ما را به اشتباه خرگوش دچار کند.
قانون نردبان
بالا رفتن از یک دیوار بلند بدون نردبان، امکان پذیر نیست. کاری که نردبان برای ما میکند آن است که هدف بلند ما را، با پلههایش، به قسمتهای کوتاهتر تقسیم میکند. این جوری بالا میرویم، اما بدون ترس و دلهره و اضطراب! مثلاً میدانیم ۱۰ پله پیش رویمان است و برای عبور از هر پله، جداگانه تصمیم میگیریم و قدم بر میداریم.
قانون نردبان به ما میگوید شب امتحان، کتاب درسی را به چند بخش یا پله تقسیم و برای مطالعه هر قسمت، جداگانه برنامهریزی کنیم. مثلاً کتاب ادبیات شما میتواند به چند بخش تقسیم شود: ۱-واژهها، ۲-معنی شعر و متن، ۳-آرایههای ادبی، ۴-تاریخ ادبیات، ۵-خودآزمایی و... و حالا هر کدام از آن ۴۵ دقیقههای لاکپشتی را به مطالعه یک پله از نردبان کتاب ادبیات اختصاص دهیم.
قانون قورباغه
شاید کتاب «اول قورباغه خود را قورت دهید» را خوانده باشید. خلاصه کتاب این است که اگر یک شب، سر شام، یک بشقاب چلو کباب و یک ظرف خورش قیمه خوشمزه و یک کاسه سوپ قورباغه نیمهجان(!) جلویت بگذارند و تو مجبور باشی هر سه آنها را بخوری، اول سراغ بدمزهترین آنها برو تا خیالت راحت شود.
شب امتحان هم، اول قورباغه خود را قورت دهید! قورباغه شما همان بخش دشوار کتاب درسی شماست که در امتحان قبل نمرهاش را از دست دادهاید. اول سراغ آن قسمت کتابتان بروید و روی آن وقت بگذارید تا اگر انرژی شما زودتر تمام شد، پلههای راحت نردبان پیش رویتان بماند.
قانون هیولای خواب
هیولای خواب با همان ظاهر زیبا و فریبندهاش، فریاد میزند که اگر بعد از ظهرهای فصل بهار، به بهانه امتحان و شبزندهداری، بیشتر از ۴۵ دقیقه بخوابید، من شما را کسل و بیحوصله میکنم و اجازه نمیدهم تا آخر شب، از تمام انرژی خود، استفاده کنید.
تازه قانون خواب، اتمام حجت کرده که اگر شبها به زور قهوه و چای بیدار بمانید، فردای آن روز خدمت میرسم و این بار مغز مبارکتان را خواب میکنم. آن لحظاتی که سر جلسه امتحان، هی به مغزتان فشار میآورید و میگویید: ای بابا! من که این سؤال را بلد بودم و چرا حالا فراموش کردهام، یاد من بیفتید و بدانید من با کسی شوخی ندارم. پس خواب بعد از ظهر ۴۵ دقیقه و خواب شب به اندازه !
قانون توکل
خداوند در قرآن میگوید که به من توکل کنید و بدانید من برای شما کافی هستم.
آخرین و طلاییترین قانون شب امتحان، به ما میگوید اگر شما یک قدم برای موفقیت بردارید، خداوند دهها قدم برایتان بر میدارد. پس از همان روز اول خرداد، به خدا توکل کنید و مطمئن باشید وعده او حق است و اگر با برنامه و پرتلاش باشید، حتماً خدا هم شما را یاری میکند. پس پیش به سوی موفقیت!
منبع : انتشارات گاج
برچسب ها : قانون , قانون های شب امتحان , قانون های طلایی , بزرگترین گروه ریاضی , ریاضی , قانون های طلایی ویژه امتحان , امتحان نهایی , ویژه امتحان , گاج ,
استرس وفشار روانی در زمان امتحان مساله ای است که مربوط به سن خاصی نیست .اگر به خاطرات خود در زمان تحصیل نگاه کنیم همیشه نقطه دلهره اوری وجود داشته وان هم ترس از امتحان است که در پایان هر ترم یا ثلث گریبان مارا می گرفت .در هر دوره از زندگی گذراندن امتحان می تواند موجب بروز استرس شود.ترشح هورمونی به نام ادرنالین در بدن زمان وقوع حوادث به منظور تسریع در بهتر انجام شدن کارها صورت می گیرد.سعی در درمان استرس ویا ازبین بردن ان به طور کامل اشتباه است چرا که وجود ان لازم وضروری است تابتوانید با حداکثر انرژی تلاش کنید برای اینکه بتوانیدازان بهتر نتیجه بگیرید با به کار گیری موارد ذکر شده در زیر استرس را کنترل کنیم .
داشتن هدف وانگیزه
باورداشتن خود
برخورداری از مکانی ارام وبدون سروصدا
(تغذیه مناسب (مخصوصا صبحانه روز امتحان
اولویت بندی مطالب درسی
مدیریت کردن زمان
یادداشت برداری مطالب
ورزشهای مناسب برای استراحت به مغز وعضلات بدن وچشم
ضبط اطلاعات درسی از طریق سمعی -بصری در صورت امکان
تکرار مطالب از اول تا اخر چندین مرتبه
اجتناب از مطالعه در هنگام خستگی
آشنایی بانوع سوالات امتحانی استادان
خواب کافی در شب امتحان
نکاتی که در جلسه امتحان باید رعایت کنيد
آرام باشید یک روش ساده ارام سازی تنفس عمیق .با چشمهای بسته وتمرکز بردم وبازدم وفکر نکردن به سوالات امتحانی -قبل از دریافت سوالات
به دقت به توصيه هاي کتبی وشفاهی استادان قبل از پاسخگویی به سوالات توجه کنید
وقت امتحان را برای پاسخگویی به کلیه سوالات تقسیم کنید
در دقایق پایانی وقت امتحان پاسخ های خود را مرور کرده استباهات احتمالی را تصحیح کنید
تغذيه در فصل امتحانات
هر سال با نزديک شدن به زمان امتحانات پايان سال تحصيلي، ذهن والدين و دانش آموزان از نگراني هاي گوناگوني پر مي شود که توجه کافي به آنها و يافتن راه هاي صحيح براي برطرف کردن شان، مي تواند از تاثيرات سوء احتمالي تا حد زيادي جلوگيري کند.
يکي از اين نگراني ها، تغذيه صحيح در دوران امتحانات است که مي تواند به آرامش، تمرکز و يادگيري دانش آموز کمک شاياني بکند. کارشناسان علم تغذيه براي بهتر و با موفقيت گذراندن اين مرحله، توصيه هاي کوچک و بزرگي دارند که عمل به آنها مطمئناً خالي از فايده نخواهد بود. دکتر امير منصور علوي ناييني، کارشناس ارشد تغذيه و عضو هيأت علمي گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره مدل تغذيه عموم افراد مي گويد:«به طور کلي انسان در مقاطع مختلف سني بايد از سه وعده و دو ميان وعده روزانه براي تامين انرژي و مواد مغذي مورد نياز خود استفاده کند. در واقع چهار گروه غذايي گوشت و حبوبات و تخم مرغ، سبزيجات و ميوه ها، شير و لبنيات و نان غلات، بايد در برنامه تغذيه طوري گنجانده شوند که مجموعه آنها به تناسب در زمان هاي مختلف همواره استفاده شود.»
دکتر محمد جواد حسين زاده، پزشک و متخصص تغذيه، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، نيز اين نکته را اضافه مي کند که:«براي افزايش کارايي هر گروه سني، در هر شرايطي نياز به تدابير خاصي داريم. به عنوان مثال وضعيت تغذيه ايده آل، ورزشکاران را نيز به مدال نزديک تر مي کند. بنابراين تغذيه يک دانش آموز که در دوران رشد نيز هست، اهميت بسياري دارد که تنها به دوران امتحانات محدود نمي شود. پدر و مادرها بايد بدانند که در مقطع زماني امتحانات، افزايش يکباره کالري غذايي ضرورتي ندارد و به جاي توجه به کميت غذا، بهتر است به کيفيت آن توجه کنند.»
دکتر علوي ناييني به اين نکته اشاره کرده و مي افزايد:«اگر مي خواهيم فرزندمان خوب غذا بخورند، بايد سعي کنيم اشتهاي آنها باز شود که البته کار سختي نيست. کمک کنيم که دانش آموز به موقع بخوابد و صبح زود از خواب بيدار شود. در فاصله بين بيدار شدن از خواب و صرف صبحانه، بدن زمان کافي در اختيار دارد تا نياز به صبحانه را با تحريک معده برطرف کند. علاوه بر اين، مادران بايد سعي کنند ظاهر صبحانه، اشتهابرانگيز باشد. حتي بهتر است در اين روزها در حد توان، صبحانه اي تهيه شود که بيشتر مورد علاقه دانش آموز است. چند دقيقه نرمش ساده، استفاده از سبزيجات مانند خيار و گوجه فرنگي و از ديدگاه روان شناسي، جمع شدن همه افراد خانواده براي خوردن صبحانه، در تحريک اشتها موثر است.»
در دوران امتحان به دليل استرس، ترشح هورمون آدرنالين در بدن دانش آموزان افزايش مي يابد. از آنجايي که اين هورمون باعث افزايش سوخت پروتئين هاي بدن مي شود، نياز به مصرف پروتئين دو تا سه درصد افزايش مي يابد. دکتر علوي براي جبران اين کمبود پروتئين توصيه مي کند مقدار استفاده از گروه غذايي گوشت و حبوبات را از سه واحد در روز به چهار واحد در روز افزايش دهيم تا اين ميزان پروتئين جايگزين شود.
دکتر حسين زاده نيز استفاده از غذاهاي نامناسب سنگين يا پرچرب را از مشکلات تغذيه اي شايع مي داند:«خوردن اين گونه غذاها که تحمل و هضم آنها براي بدن مشکل تر از بقيه است، کم خوابي و ناراحتي گوارشي به دنبال دارد که باعث تشديد استرس مي شود. بايد از غذاهاي سبک و متعادل که حاوي پروتئين، منابع کربوهيدارتي و نشاسته اند - مانند ماکاروني و پاستا - استفاده شود. ميوه هاي شيرين نيز حاوي ماده اي به نام ترپتوفان هستند که ضد استرس و موجب آرامش است.»
دکتر ربابه شيخ الاسلام، متخصص اپيدميولوژي تغذيه و عضو هيات علمي وزارت بهداشت به اين موضوع اشاره مي کند که استرس زياد در دوران امتحانات روي افراد مختلف تاثيرات گوناگوني دارد؛ در عده اي باعث مي شود زياد بخورند اما در بعضي ديگر از بچه ها موجب بي اشتهايي مي شود و اصلا چيزي نمي خورند:«اگر مي خواهيم از تغذيه خوب، نتيجه دلخواه را بگيريم، بايد در کاهش استرس و کسب آرامش، به بچه ها کمک کنيم. استرس، مشکلات گوارشي، مانند يبوست را نيز در پي دارد. بنابراين مصرف سبزي و ميوه به هيچ وجه نبايد فراموش شود. چه در روزهاي آمادگي براي امتحان و چه در صبح روز امتحان، خوردن صبحانه نبايد فراموش شود.»
عموم کارشناسان عقيده دارند که نخوردن صبحانه کارايي مغز را کاهش مي دهد. دکتر علوي ناييني در اين باره مي گويد: «بيشتر امتحانات در ساعات اوليه صبح برگزار مي شوند و فاصله زمان صرف شام تا زمان صرف صبحانه نسبت به فاصله متناوب ساير وعده هاي غذايي، بيشتر است. اگر اين وعده غذايي حذف شود، ممکن است قند خون شخص پايين آمده و وضع عمومي بدن نامساعد شود.»
دکتر حسين زاده عدم مصرف غذاهاي مورد نياز و تنها توجه به سيري شکم در صبحانه (استفاده از آبميوه هاي غيرطبعي و کيک ها و شيريني هاي بسته بندي شده) را براي دانش آموزاني که در دوره رشد هستند، نه تنها بي فايده، بلکه مضر مي داند.
دکتر علوي توصيه مي کند در اين ايام براي ناهار، تعداد وعده هاي غذايي دريايي غير کنسروي مانند ماهي و ميگو را افزايش دهيم. اين مواد به دليل فسفر زياد تاثير مثبتي روي حافظه دارند. علاوه بر اين که در دوران امتحانات به بهبود وضعيت ذهني دانش آموز توجه مي کنيم، در مورد سلامت جسم او نيز نبايد سهل انگاري شود. اگر دانش آموز در يک کتابخانه، درس مي خواند و براي صرف غذا در منزل نيست، بايد براي تهيه غذا حتماً به بهداشتي بودن محل توجه کند.
نکته ديگر اين است که غذا خوردن بايد در آرامش باشد. دکتر علوي ناييني مي گويد:«بعضي از دانش آموزان عادت دارند که حتي هنگام غذاخوردن هم درس بخوانند. اين کار موجب مي شود که به ميزان و نحوه غذاخورن توجه نکنند و کم يا زياد غذا بخورند.»
علوي ناييني براي اطمينان و استفاده مناسب تر از منابع غذايي در دوران امتحانات مي گويد:«مصرف شير هم به دليل داشتن پروتئين، با ارزش بيولوژيکي و کلسيم بالا، در تقويت حافظه تاثير دارد. اگر دانش آموز غذايي را دوست دارد و البته آن غذا، خوب و مغذي است، همان غذا براي او آماده شود تا با ميل بيشتري مصرف شود.»
دکتر حسين زاده نيز توجه والدين را به اين نکته جلب مي کند که اگر بچه ها به ماده غذايي خاصي -مانند شير- عادت ندارند يا نسبت به آن حساسيت دارند، بهتر است از روزهاي قبل و در شرايط عادي، آن غذا را وارد برنامه غذايي کنيم تا دانش آموز به آن عادت کند و بتواند در دوران امتحانات نيز به راحتي از آن استفاده کند: «خصوصاً در مورد دختران، مصرف منابع غذايي حاوي کلسيم مانند لبنيات، که بهترين آنها شير است، توصيه مي شود. در دو دهه اول ميزان نياز به کلسيم افزايش مي يابد زيرا اسکلت بدن ساخته مي شود. به جز اين، تخم مرغ، منبع پروتئين بسيار خوبي به شمار مي آيد که لسيتين موجود در آن براي هوشياري و تمرکز بسيار مفيد است. استفاده از خشکبار و ميوه هاي خشک (بادام، گردو، کشمش، انجير و ... به عنوان مکمل هاي روزانه توصيه مي شود.»
خالي از فايده نيست اگر ميان وعده هاي تشکيل شده از ميوه ها و سبزيجات، از سه سهم در روز به چهار سهم افزايش يابد. منظور از يک «سهم» ميوه، يک سيب متوسط يا يک قاچ هندوانه است. از ميوه ها، خصوصا سيب و از سبزيجات، کاهو در افزايش تمرکز تاثير مثبت دارند. ربابه شيخ الاسلام، مدير موسسه تغذيه، سلامت و توسعه نيز سالادها و سبزي ها را حاوي ريزمغذي هايي مي خواند که هم به سلامت و شادابي پوست کمک مي کنند و هم باعث نشاط و سرزندگي شخص مي شوند: «بتاکاروتن موجود در سبزيجات زرد به قدرت بينايي دانش آموز کمک مي کند. نوشيدن آب کافي هم بسيار مهم است زيرا کاهش آب بدن مي تواند باعث سردرد، خستگي و از بين رفتن تمرکز ذهن شود. در طول زمان درس خواندن و نيز شب پيش از آزمون بهتر است نوشابه هاي گازدار و مايعاتي مانند چاي و قهوه کمتر مصرف شود.»
1-حاصل را بنویسید. =9/× (45و27) ÷ [ 2و5 ]
= [ 36و60 ] =(105و70)
2-اگر محیط مستطیل 22 سانتیمتر وعرض آن 4 سانتی متر باشد طول مستطیل را بدست آورید.
3-اگرضلع های مثلثی 4a-2,5a+6,2a-4 باشد محیط مثلث را بدست آورید.
4-کامل کنید. ب-م-م دوعدد متوالی ....... است . ک-م-م دوعدد اول .......... است. کوچکترین عدد مرکب عدد ....... است
وبزرگترین عدد اول دو رقمی عدد ......... است. تنها عدد زوج اول عدد ........ است. برای ساده کردن کسرها از...... و برای..........ازک-م-م استفاده می کنیم.
5-اعدا د زیر را به روش درختی تجزیه کنید. 200 48 75 300
6-سه عدد با شمارنده های اول 3و5 بسازید.
7-چند درصد اعداد بین 1 تا 20 اول هستند.
8-شمارنده های اول عدد 90 را پیدا کنید.
9-مضربهای اعداد زیر زابنویسید. (....و...و....و....و.....و18و9)=9 (....و.....و....و22و11)=11
10-عدد 16 بر 8 بخش پذیر است پس عدد 8 ....... 16 است.
طراح :محمود قاسمی سایت :ریاضی کده ghmr.ir
مقدمه:
امروزه تعلیم و تربیت نوین ، فضای فیزیكی مدارس به عنوان یك عامل زنده و پویا در كیفیت فعّالیّتهای آموزش و پرورش دانش آموزان مؤثّر است .تحقیقات نشان می دهد که «رنگ ها در به وجود آوردن حالت های مختلف روانی مثل آرامش یا عدم آرامش در کودکان [و نوجوانان] مؤثّر بوده و در نتیجه در تکوین شکل وجودی و شخصیّت آن ها نقش مهمّی را ایفا می کند.
به طور کلی «رنگ عاملی است نیرومند که می تواند بر انگیزد یا تسکین بخشد به هیجان آورد یا آرامش دهد، حسّی از گرمی یا سردی ایجاد کند.آزاد سازد یا خوشایند باشد،احساساتی نفسانی پدید آورد یا موجب تعالی معنوی گردد.
«رنگ می تواند محیط پیرامونمان را دگرگون سازد،باروری خلاقانه ی ما را بیفزاید،موجب پیشرفت زندگی اجتماعیمان گردد و وضعیّت سلامت ما را بهبود بخشد به کمک رنگ ها می توانیم موجبات ارتقای خود آگاهیمان را فراهم آوریم و به انسان هایی سرزنده تر و فعّال تر مبدّل شویم.»
به راستی آیا زمان آن نرسیده که با مطالعه و تحقیق در زمینه رنگ های مورد علاقه دانش آموزان، زبان و مفاهیم رنگ ها،خصوصیّات آن ها و نحوه ی تأثیر آن ها در پرورش و آموزش فراگیران، طرحی نو در نحوه ی کاربرد صحیح رنگ ها در محیط های آموزشی به کار اندازیم و اینگونه زمینه ی رشد و تعالی هر چه بیشتر آینده سازان مملکت خویش را هموار سازیم.
تعریف رنگ:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||