تبلیغات

تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

    مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1475
    کل نظرات کل نظرات : 263
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 494

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 72
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 28
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 8
    آي پي امروز آي پي امروز : 20
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 12
    بازدید هفته بازدید هفته : 100
    بازدید ماه بازدید ماه : 411
    بازدید سال بازدید سال : 9,398
    بازدید کلی بازدید کلی : 3,054,540

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 34.239.150.57
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : سه شنبه 24 فروردین 1400

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

هندسه دلها

هندسه دلها

 

هندسه دلها

 

می خواهم درباره هندسه ای بنویسم که چشم و روح ما را نوازش می کند. می خواهم درباره هندسه ای بنویسم که در ما آرامش عرفانی بوجود م می خواهم درباره هندسه ای بنویسم که مشاهده آن در ما ، شادی و با وقار ایجاد می کند .  می خواهم درباره هندسه ای بنویسم که سزاست آن را  (( هندسه دلها  ))  بنامیم. می پرسید این ، کدام هندسه است .

در جواب می گویم ، این هندسه ای است استادان نقش آفرین ابرانی در کاشیها ، قالیها ، خاتم کاریها ،.....عرضه کرده اند. این آثار را بحق باید ((اشعار هندسی ))بنامیم . تنوع بسیار گسترده نقشهای این آثار و مجموعه هماهنگ و موزونی که تشکیل می دهند،نیروی تصور ، تخیل و نو آفرینی استادان این فن را نشان می دهد. تخیل آفریننده در ریاضی ،شعر ، داستان سرایی و هنر ، حايز  ارزشی بس والاست . بجاست که در این جا سخن پر ارج ((اینشتین)) را یاد کنیم:

((تخیل مهمتر از معلومات است))

تخیل ، آفریننده علم ، هنر و ادبیات است . با مطالعه و کوشش ، می توان دانش و هنری را فرا گرفت ، اما با تخیل خلاق است که می توان دانش و هنری را بوجود آورد . دقیقتر بگوییم: تخیل آفریننده با کوشش و تلاش مستمر است که اثر با ارزش به وجود می آورد. ((ادیسون)) در این باره چنین می گوید:

((نبوغ از یک درصد الهام و نود و نه درصد کوشش تشکیل می شود.))

ریاضیدان ،شاعر و هنرمند خلاق ،پس از الهام گرفتن ،برای تحقق بخشیدن اندیشه خود ،عمری کوشش و تلاش می کند و این نبوغ اوست که وی را به این کوشش مستمر میکشاند. هنگامی که مجذوب آثاری چون اشعار فردوسی ، حافظ ، کاشیکاریهای اماکن متبرکه و ابتکارهای علمی می شویم ، نظرهای انیشتین ، ادیسون و لاول را با هم در این آثار  می بینیم : ارزش والای آفرینش علمی و هنری ،کوشش مستمر آفریننده اثر برای تحقق اندیشه خود ،چگونه نبوغ خود او را با ریاضت عاشقانه به تکمیل اثر خود می کشاند .

همانندی تخیل آفریننده ریاضیدان و شاعر ،مورد توجه دانشمندان بوده است (( هانری پوانکاره)) ریاضیدان ،فیزیکدان و فیلسوف بزرگ که که او را آخرین دانشمند جامع جهان می دانند :

(( ریاضیدان کامل ، باید تا اندازه ای شاعر باشد))

((وایراشتراس ))  ریاضیدان بزرگ نیز سخنی مشابه گفته است.

منظور (( پوانکاره و وایر اشتراس  ))چنین نیست که ریاضیدان کامل باید شعر به صورت متعارف بگوید یا دیوان اشعاری داشته باشد ، بلکه بدین معناست که ریاضیدان کامل ،کسی است که  دارای تخیل شاعرانه باشد

تصور وتخیل هنرمندان نقشگر میهن ما ،در کاشیکاریها ، قالی ، خط و .......شگفت آور است . اغلب نقشهای این آثار ، تقلید از طبیعت نیست و این واقعیت ، نو آفرینی و تصور و تخیل بسیار خلاق آنان را نشان می دهد .

هندسه دان ،قوه تخیل و تصور خود را با استدلال به تکاپو در می آورد ،اما هنرمند نقش آفرین ، تصور وتخیل خود را با احساس به تکاپو در می آورد . استاد نقشگر در کار خود ، اصولی از هندسه چون انتقال ، دوران و تقارن نسبت به محور را به کار می گیرد . به کار گیری این اصول در برابر تصور و تخیل او ، در آفرینش نقشهایش بسیار ناچیز است.

هندسه دان در نسبت طولها ، توجه کامل به ارتباط خواص اشکال و ابداع قضیه های تازه دارد، در صورتی که هنرمند نقش آفرین ، با به کار گیری نسبتها ، احساس معینی را القا می کند.در این باره مثالها بسیار است :

در باغ ((لوگزامبورگ)) در پاریس ، یکی از تندیسها ، جوانی مبارز را نشان می دهد که با یک دست ، همرزم خود را که از سرباز متجاوز تیر خورده و در حال فرو افتادن است ، نگه می دارد و دست دیگر خود را به سوی آسمان بر افراشته است و به این صورت ، مقاومت و برافراشتگی روحی خود را در برابر دشمن متجاوز  ابراز می کند. پیکر ساز در این تندیس ، نسبت قد به پهنای شانه جوان مبارز را خیلی بیشتر از حد معمول اختیار کرده است و با چنین نسبتی ، برافراشتگی روحی و مقاومت ملتی را در برابر دشمن اشغالگر مجسم کرده است.

در آثار هنرمندان ایرانی ، نسبتها به طور استادانه ای به کار رفته است. در ساختمان اماکن متبرکه ، نسبتها چنان اختیار شده است که آرامش روحی خاصی در بیننده القا می کنند و نقشهای کاشیها و رنگ آمیزی آنها این احساس را تشدید می کند . هنگام مشاهده این آثار ،احساس می کنیم در فضایی از ((اثیر عرفانی)) قرار گرفته ایم . همچنین است نسبتها در ابعاد قالیها و جلد کتابهای نفیسی که به طور شایسنه ای اختیار شده و از روزگاران قدیم تا به امروز ، محفوظ مانده است.

قالی ایرانی ، یک هنر هندسی پر ارج است . تنوع نقشها و هماهنگی آنها و رنگهای دلکش ، بیننده را به تحسین و تعجب وا می دارد. قالیهای ایرانی در کلکسیونها و موزه های جهان همواره جلوه گری می کنند و مورد تحسین هنر شناسان جهان واقع می شوند.

اگر ((کسایی مروزی)) حق داشت که به فروشنده گل بگوید:

ای گلفروش گل چه فروشی ز بهر سیم    

                              از گل عزیزتر چه ستانی به سیم گل

ما بیشتر حق داریم که به فروشنده قالیهای نفیس بگوییم ,چرا این قالیها را می فروشی ،از سیم قالی ، چه چیز عزیزتر از آن می ستانی ؟ چرا که گل پس از اندکی پژمرده و گلفروش ناچار می شود او را بفروشد ، اما قالی سالها و قرنها می ماند  و هر چه بماند ، ارزشمند تر می شود.

در قالی دیواری اروپایی به نام ((گوبلن)) ، نقشها تقلید از طبیعت است. اما نقشهای قالیهای ایرانی ، آفریده ذهن خلاق اوست و تقلید از طبیعت نیست. نقشهای هندسی قالیها و کاشیهای ایرانی ،بسیار متنوع است و این ،نشانه قدرت تخیل هنرمند ایرانی است. هنگام معرفی تاریخ ریاضی ایران ، لازم است که در کنار آن ، آثار نقوش هندسی ایران نیز معرفی شود ، شعر کلاسیک ایران ، به گفته زنده یاد استاد ((سعید نفیسی)) مقام بسیار والایی در جهان دارد ، از این رو شایسته است که شعر ایرانی در کنار تاریخ ریاضی آن نیز معرفی شود.

نظر نویسنده این سطور ، آن است که معرفی ریاضیدانهای ایرانی قدیم ،بسیار مورد نیاز است ، اما همراه با این کار ، باید به معرفی نقوش هندسی کاشیکاریهای اماکن متبرکه و قالیهای نفیس و شعر باشکوه ایرانی پرداخته شود . در این مورد ، سخن هانری پوانکاره ، ریاضیدان بزرگ جهان را باز یاد می کنم:

((ریاضیدان کامل ، باید تا اندازه ای شاعر باشد.))   


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 26 تير 1393 ساعت: 10:0
برچسب ها : ,,,,,,,,

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی